Управління ядерними аваріями

ID: 9093
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.00.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Мета дисципліни: забезпечити теоретичну і практичну підготовку здобувачів вищої освіти за третім (освітньо-науковим) рівнем в галузі ядерної енергетики щодо основ моделювання і аналізу можливих аварій на ЯЕУ для оцінки рівня безпеки атомних електростанцій і формування ефективних стратегій управління та запобігання катастрофічним наслідкам аварій.

   Завдання дисципліни: 
навчити основним правилам і нормам ядерного законодавства України;
ознайомити з потенційно можливими аваріями на ЯЕУ;
ознайомити з основними причинами, наслідками і уроками великих аварій на ЯЕУ, що сталися;
навчити методам і підходам розрахункового та експериментального моделювання аварій на ЯЕУ;
ознайомити з відомими розрахунковими засобами моделювання аварій на ЯЕУ;
ознайомити з результатами експериментального моделювання аварій на стендах ЯЕУ;
розвити здатність проведення аналізу безпеки ЯЕУ при виникненні проектних і позапроектних аварій;
розвити здатність формування ефективних дій персоналу щодо запобігання наслідків аварій на основі результатів їх моделювання;
освоїти загальні принципи і підходи управління аваріями на ЯЕУ;
освоїти методологічні основи вдосконалення ефективності стратегій управління аваріями на ЯЕУ.

Основні результати навчання
*
ПРН15. Володіти засобами аналізу методів та обладнання перетворення енергії. Вміти користуватися методами ймовірнісного аналізу безпеки для визначення показників ядерної безпеки. 
ПРН17. Вміти проводити аналіз і моделювання систем фізичної ядерної безпеки АЕС 
ПРН18. Володіти засобами аналізу методів і засобів радіаційного контролю, ядерної безпеки, фізичної безпеки та якості водно-хімічного контролю. 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
*
Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота студента; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації, З – залік.

Тематика та види навчальних занять
*
1 тиждень
Л 1. Концепція та підходи забезпечення безпеки на ЯЕУ. 
П1. Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з малими течами реакторного контуру, що компенсуються.
СРС, К

2 тиждень
Л-2. Причини, наслідки та уроки великих аварій на ЯЕУ.

3 тиждень
Л-3. Імовірнісні методи аналізу безпеки ЯЕУ.
П-2. Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з малими течами реакторного контуру, що не компенсуються.
СРС, К

4 тиждень
Л-4. Детерміністські методи моделювання аварій на ЯЕУ.

5 тиждень
Л 5. Експериментальне моделювання аварій на ЯЕУ. 
П-3 Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з і середніми течами реакторного контуру.
СРС, К

6 тиждень
Л-6. Аналіз аварій з втратою теплоносія.
СРС, К

7 тиждень
Л-7. Аналіз максимальної проектної аварії (МПА)
П-4 Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з і великими течами реакторного контуру. 
СРС, К, МКР-2

8 тиждень
Л 8. Аналіз аварій з міжконтурними течіями.
СРС, К

9 тиждень
Л-9. Аналіз аварій з "щільним" реакторних контуром.
П-5. Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з  розривом паропроводу 2-го контуру.
СРС, К

10 тиждень
Л 10. Аналіз аварій при зовнішніх екстремальних впливах.
СРС, К

11 тиждень
Л-11. Аналіз впливу модернізацій ЯЕУ на ядерну безпеку.
П-6. Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з  відмовою аварійного захисту реактора

СРС, К

12 тиждень
Л-12. Аналіз результатів стрес-тестів з переоцінки безпеки ЯЕУ з урахуванням уроків Фукусімської аварії.
СРС, К

13 тиждень
Л-13. Загальні принципи та підходи з управління аваріями.
П-7. Створення аварійних послідовностей для вихідних подій з  відмовою аварійного електропостачання.
СРС, К

14 тиждень
Л-14. Уроки Фукусімської аварії для підвищення ефективності стратегій управління аваріями. 
СРС, К

15 тиждень
Л-15. Удосконалення ефективності управління аваріями на ЯЕУ з ВВЕР.
П-8. Аналіз підходів управління аваріями з відмовою електропостачання.

Індивідуальна робота

Індивідуальна робота є самостійною роботою студентів, яка поглиблює та поширює знання, отримані на лекційних та практичних заняттях та передбачає роботу з літературою. 

Самостійна робота

Обсяг самостійної роботи складає 74 години. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу (підготовка до лекцій) – 12 годин
2) Підготовка до практичних занять (самоаналіз та підготовка до захисту) – 16 годин
3) Підготовка до заліку – 30 годин
4) Виконання РР – 16 годин
*
*
Процедура оцінювання
*
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень студентів дисципліна поділяється на два семестрові модулі. У кінцевому рахунку, оцінюється те, як студент протягом семестру готуються до лекційних занять, під наглядом викладача самостійно виконує практичні роботи та готується до їх захисту, готується до двох модульних контролів, самостійно виконує індивідуальну роботу і готується до складання екзамену.
Модульні контрольні роботи №1, №2 виконуються у письмовій формі. Максимальна оцінка за їх бездоганне виконання становить 60 балів, а саме: 30 балів за МКР-1 та 30 балів за МКР-2. Безпомилкова і повна відповідь на окреме питання оцінюється в 3 бали. Кількість запитань в МКР-1 – 10 , В МКР-2 – 10 .
Семестровий модуль № 1 (50 балів)
ПР-1 – 20 балів; термін надання роботи – 7 тиждень.
МКР-1 – 30 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів 
Семестровий модуль № 2 (50 балів)
ПР-2 – 20 балів; термін надання оформленої роботи – 15 тиждень.
МКР-2 – 30 балів (15 тиждень). Перескладання не передбачене.
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів – 100 балів (4 кредити).
*
Умови допуску до підсумкового контролю
*
До заліку допускаються студенти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 30 % (є зарахованим 1 модуль).
*
*
Політика освітнього процесу
*
Студент зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної роботи питань, відвідувати консультації викладача, дотримуватись принципів академічної доброчесності. 
*
Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0».
*
Під час практичних занять та контролю користування технічними засобами зв'язку вважається неприйнятним.
*
*
Документи (файли), що додаються: Робоча програма навчальної дисципліни.