Інтелектуальний капітал промислового підприємства

ID: 8927
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.00.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
44 аудиторних годин – 30 лекційні заняття; 14 практичні заняття.

Мета дисципліни: формування у аспірантів системи знань і необхідних  дослідницьких навичок управлінського впливу на суб'єкти та об'єкти  когнітивної економіки, оцінки об'єктів права інтелектуальної власності як  складових інтелектуального капіталу промислового підприємства, а також  управління правами на інтелектуальну власність в інноваційному  ринковому середовищі, оцінки ефективності управління інтелектуальним  капіталом як результату прийняття і реалізації управлінського рішення,  спрямованого на підвищення конкурентних переваг промислового  підприємства за рахунок ефективного формування та використання інтелектуального потенціалу.
Завдання дисципліни: визначення сутності інтелектуального капіталу як економічної категорії;  розкриття ролі інтелектуальних ресурсів, зокрема об'єктів права  інтелектуальної власності у розвитку сучасного промислового підприємства; дослідження структури та відмінних рис існуючих моделей інтелектуального капіталу промислового підприємства; засвоєння принципів формування конкурентних переваг економічних суб'єктів за рахунок використання інтелектуального капіталу; опрацьовування різних методів вимірювання інтелектуального капіталу та оцінки ефективності його використання, зокрема для підвищення вартості промислового підприємства. 

Основні результати навчання. 

Вміти визначати, аналізувати та поєднувати інформацію з різних джерел.

Демонструвати знання сучасних теорій і концепцій, розуміння еволюції, теоретичних і практичних проблем в сфері менеджменту.

Визначати стан та проблеми розвитку об’єкта дослідження на різних рівнях управління (виробничим сектором економіки, його суб'єктами, інфраструктурою, їх взаєминами або інноваційними змінами), застосовуючи сучасні концептуальні та методологічні знання, методи та інструменти економічних досліджень.
Проектувати управлінські рішення щодо розв’язання задач менеджменту та забезпечення розвитку обраного об’єкта дослідження на різних рівнях управління (виробничим сектором економіки, його суб'єктами, інфраструктурою, їх взаєминами або інноваційними змінами).

Демонструвати навички управління проектами, пошуку партнерів для їх реалізації, реєстрації прав інтелектуальної власності.

 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять
 
Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти; Кз – самостійні контрольні завдання; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.
 
 
Тематика та види навчальних занять

1 тиждень

Л1. Економічна природа, основні компоненти інтелектуального капіталу. 
ПЗ1. Основні компоненти інтелектуального капіталу. Інтелектуальний капітал як елемент структури капіталу підприємства
СРС. К. Кз

2 тиждень

Л2. Місце інтелектуального капіталу в структурі капіталу підприємства
СРС. К.
 
3 тиждень
 
Л3. Моделі інтелектуального капіталу та методи його вимірювання
ПЗ2. Методи вимірювання інтелектуального капіталу. Порівняльна характеристика моделей і методів формування інтелектуального капіталу промислових підприємств. 
СРС. К. Кз. 
 
4 тиждень
 
Л4. Інтелектуальний капітал в сфері інноваційного виробництва 
СРС. К. 
  
5 тиждень

Л5. Контроль за рухом інтелектуального капіталу 
ПЗ3. Інтелектуальний капітал як основа економіки знань. Нормативно-правова база формування інтелектуального капіталу підприємств в Україні та світовий досвід.
СРС. К. Кз.
 
6 тиждень
 
Л6. Інтелектуальний капітал як основа економіки знань 
СРС. К. 
 
7 тиждень
 
Л7. Формування конкурентних переваг промислового підприємства 
ПЗ4. Способи оцінки об'єктів права інтелектуальної власності промислового підприємства. 
СРС. К. Кз 
 
8 тиждень
 
Л8. Нормативно-правова база формування інтелектуального капіталу підприємств в Україні та світовий досвід
СРС. К. МКР1
 
9 тиждень 
 
Л9. Об'єкти права інтелектуальної власності промислового підприємства: поняття, види і способи оцінки. 
ПЗ5. Діагностика процесу управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства
СРС. К. Кз
 
10 тиждень 
 
Л10. Формування та використання інтелектуальної власності
СРС. К.

11 тиждень

Л11. Управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства: сутність, зміст, основні стратегії
СРС. К. Кз  

12 тиждень

Л12. Технології передачі знань в системі управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства.
ПЗ6. Застосування технології передачі знань в системі управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства
СРС. К.   

13 тиждень 

Л13. Інформаційно-комунікаційні процеси передачі знань в системі управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства.
СРС. К. Кз 

14 тиждень 

Л14. Оцінка ефективності інвестицій в інтелектуальний капітал промислового підприємства. 
ПЗ7. Система показників оцінки та методики оцінювання вартості інтелектуального капіталу промислового підприємства.
СРС. К.  

15 тиждень
 
Л15. Оцінка ефективності управління інтелектуальним капіталом промислового підприємства 
СРС. К. МКР2
 
 
Самостійна робота
 
Самостійна робота складає 76 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 22 годин;
2) підготовка до практичних занять та до виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 24 годин;
3) підготовка до екзамену 30 годин.
 
 
Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи, 4 презентації результатів досліджень.
 
Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (у формі тестових запитань) та практичної частини (1-го практичного завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання тестової частини становить 20 балів, а практичної частини – 10 балів. У білетах модульного контролю № 1 кількість тестових запитань – 20. Кожна правильна відповідь оцінюється у 1 бал. Правильне виконання практичного завдання оцінюється у модульній роботі № 1 в 10 балів. У білетах модульного контролю № 2 кількість тестових запитань – 16. Кожна правильна відповідь оцінюється у 1,25 балів. Правильне виконання практичного завдання оцінюється у модульній роботі № 2 в 10 балів.
 
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
 
Семестровий модуль № 1
 
Презентації результатів досліджень (2 по 5 балів) – 10 балів. Термін надання – 3 і 7 тиждень.
МК1. Модульна контрольна робота – 30 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9-11 тижнів за розкладом консультацій.
ПЗ1 – 2б – 1 тиждень
ПЗ2 – 2б – 3 тиждень
ПЗ3 – 2б – 5 тиждень
ПЗ4 – 4б – 7 тиждень

Семестровий модуль № 2
 
Презентації результатів досліджень (2 по 5 балів) – 10 балів. Термін надання – 11 і 13 тиждень. 
МК2. Модульна контрольна робота – 30 балів (15 тиждень).
ПЗ5 – 4б – 9 тиждень
ПЗ6 – 3б – 11 тиждень
ПЗ7 – 3б – 13 тиждень
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
 
Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (по 20 б – кожне запитання) та практичної частини (1 задача – 40 б). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 
 
 
Умови допуску до підсумкового контролю
 
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма змістовними модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів організується за встановленим деканатом розкладом.
 
 
Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.
 
Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання задач на МКР та екзамені дозволяється користуватися калькулятором.