Деонтологія соціальної роботи

ID: 8474
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.00.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: формування у здобувачів вищої освіти цілісного уявлення про сукупність етичних норм професійної поведінки, про професійний обов'язок і відповідальність в соціальній роботі, формування здатності та готовності випускників до здійснення службової діяльності відповідно до вимог професії.
Завдання дисципліни: вивчити місце та роль сутності та типології професійно-значущих цінностей в соціальній роботі; здійснити аналіз основних етапів становлення та розвитку ціннісних орієнтацій соціальної роботи в Україні та за кордоном; вивчити особливості етико-ціннісного регулювання діяльності і відносин в системі соціальної роботи, етичного кодексу соціальної роботи; вивчити деонтологічні питання соціальної роботи; проаналізувати та обґрунтувати професійно-етичні вимоги до професіограми соціального працівника, що сприяють формуванню професійно значущих рис його особистості; здійснити облік етнокультурних, регіональних, національних особливостей у побудові системи моральних відносин в практиці соціальної роботи; вивчити деонтологічні компетентності фахівця з соціальної роботи.

Основні результати навчання

Уміти враховувати знання процесів соціально-політичної історії України, правових засад та етичних норм у соціальній діяльності. 
Вміти визнавати різноманітність культур, проводити їх аналіз; сприймати особливості взаємодії в системі орієнтації іншої культури.
Здатність пристосовуватись до обставин, що постійно змінюються в сфері професійної діяльності. 
Демонструвати знання категоріально-понятійного апарату соціальної роботи. 
Демонструвати навички працювати самостійно (розрахунково-графічні роботи, курсові роботи, кваліфікаційна робота). 
Уміти використовувати результати проведеного аналізу для синтезування отриманої інформації. 
Вміти застосовувати методи соціально-психологічного консультування в процесі надання соціальної допомоги. 
Мати базові знання про технології, методи соціальної роботи та соціально-психологічної допомоги. 
Уміти визначати категорії осіб, які потребують певних видів соціальної допомоги, з метою підвищення рівня соціального обслуговування населення. 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРС – самостійна робота студента; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації; І – іспит.

Тематика та види навчальних занять
 
1 тиждень 
Л1. Деонтологія як навчальна дисципліна і як засіб регулювання соціальної роботи. 
ПЗ1. Деонтологія як навчальна дисципліна і як засіб регулювання соціальної роботи.
СРС. К.

2 тиждень 
Л2. Деонтологія окремих видів взаємодії в соціальній роботі. 
ПЗ2. Деонтологія окремих видів взаємодії в соціальній роботі. 
СРС. К.

3 тиждень 
Л3. Проблеми деонтології у діяльності соціального працівника. 
ПЗ3. Проблеми деонтології у діяльності соціального працівника. 
СРС. К.

4 тиждень 
Л4. Морально-етична регуляція соціальної роботи. 
ПЗ4. Морально-етична регуляція соціальної роботи. 
СРС. К.

5 тиждень 
Л5. Морально-етичні стосунки в громаді. 
ПЗ5. Морально-етичні стосунки в громаді. 
СРС. К.

6 тиждень 
Л6. Національно-регіональні особливості етичних відносин в соціальній роботі. 
ПЗ6. Національно-регіональні особливості етичних відносин в соціальній роботі.
СРС. К.

7 тиждень 
Л7. Особливості прояву категорій деонтології в різних видах соціальної роботи. 
ПЗ7. Особливості прояву категорій деонтології в різних видах соціальної роботи. 
МК№1. СРС. К.

8 тиждень 
Л8. Поняття відповідальності соціального працівника та її типологія. 
ПЗ8. Поняття відповідальності соціального працівника та її типологія. 
СРС. К.

9 тиждень 
Л9. Особливості взаємин соціального працівника в середині системи. 
ПЗ9. Особливості взаємин соціального працівника в середині системи. 
СРС. К.

10 тиждень 
Л10. Етичні проблеми взаємовідносин з урядовими та неурядовими організаціями та службами. ПЗ10. Етичні проблеми взаємовідносин з урядовими та неурядовими організаціями та службами. 
СРС. К.

11 тиждень 
Л11. Етика соціальної роботи з сім’єю. 
ПЗ11. Етика соціальної роботи з сім’єю. 
СРС. К.

12 тиждень 
Л12. Деонтологічний компонент підготовки та перепідготовки фахівців для соціальних служб. ПЗ12. Деонтологічний компонент підготовки та перепідготовки фахівців для соціальних служб. СРС. К.

13 тиждень 
Л13. Особливості професійного відбору соціальних працівників. 
ПЗ13. Особливості професійного відбору соціальних працівників. 
СРС. К.

14 тиждень 
Л14. Особистісні характеристики соціального працівника. 
ПЗ14. Особистісні характеристики соціального працівника. 
МК№2. СРС. К.

15 тиждень 
Л15. Роль деонтологічного потенціалу соціальної роботи та соціального працівника у вирішенні соціальних проблем. 
ПЗ15. Роль деонтологічного потенціалу соціальної роботи та соціального працівника у вирішенні соціальних проблем. 
СРС. К.

Самостійна робота:

Самостійна робота складає 60 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 15 годин;
2) підготовка до практичних занять – 15 годин;
3) підготовка до іспиту – 30 годин.

Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи.
Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна контрольна робота № 1 складається з теоретичної частини (20 тестових запитань). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Модульна контрольна робота № 2 складається з теоретичної частини (10 тестових запитань) та практичної частини (7 практичних завдань та 4 кейси). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 0,5 балів. Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється в 1 бал. Правильне виконання кейсів оцінюється 2 бали. 
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.
Семестровий модуль № 1 
ПЗ1. – ПЗ7 – робота на практичних заняттях (30 балів):
поточні опитування (10 балів) ;
підготовка рефератів (10 балів);
презентації (10 балів.)
МК1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2 
ПЗ8 – ПЗ15 – робота на практичних заняттях (30 балів):
поточні опитування (10 балів);
підготовка рефератів (10 балів);
презентації (10 балів.)
МК2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспитів організується за встановленим деканатом розкладом.
 
 
Політика освітнього процесу
 
Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види завдань до практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання іспиту або на МКР відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час Л, ПЗ, МКР, І користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та іспиту з дисципліни.