Волонтерство у соціальній роботі

ID: 8464
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 – годин лекційних занять; 30 – годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни:

Мета дисципліни: демонструвати теоретичні знання і практичні навички організації та координування волонтерської діяльності відповідно до технік надання ефективної допомоги різним групам населення у відповідності до ступеню нужденності.
Завдання дисципліни: розглянути специфіку формування волонтерської діяльності в Україні та за кордоном; пояснити мотиви, знання та навички, якими повинен оперувати волонтер в своїй діяльності; визначити специфіку залучення різних груп волонтерів в залежності від особистісних якостей та рівня підготовки; розглянути нормативно-правові основи організації роботи волонтерів у відповідності від специфіки волонтерських програм; характеризувати напрямки та форми волонтерської діяльності з різними категоріями населення; конкретизувати застосування знань, вмінь та навичок волонтерів в залежності від ресурсів організації та категорій клієнтів, які потребують залучення волонтерів; пояснити специфіку застосування соціально-психологічних форм профілактики вигорання, допомоги та підтримки волонтерів під час здійснення волонтерської роботи.

Основні результати навчання:

Навички вербального та письмового репрезентування практичних розробок.
Уміти  організовувати  діяльність  роботи  команди  та  ефективно управляти часом.
Мати  навички  взаємодії  із  іншими  людьми,  уміння  роботи  в групах. 
Вміти виявляти і залучати ресурси особистості соціальної групи та громади для виконання завдань професійної діяльності;
Вміти аналізувати зміст діяльності, зв᾽язки та межі компетентності соціальних служб та інших організацій з метою підвищення ефективності системи соціального захисту;
Вміти розробляти та реалізувати соціальні проекти і програми.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття, ЛЗ - лабораторні заняття; СРС – самостійна робота студента; ДЗ – домашні завдання; К – консультація викладача, МКР№1, №2 – модульна контрольна робота.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень 
Л. 1. Волонтерство як ресурс соціальної роботи: принципи, функції та нормативно-правові основи.
ЛЗ. 1. Волонтерство як ресурс соціальної роботи: принципи, функції та нормативно-правові основи.
СРС, ДЗ, К.

2 тиждень
Л. 2. Моделі соціального партнерства у волонтерській діяльності: їх характеристики.
ЛЗ. 2. Моделі соціального партнерства у волонтерській діяльності: їх характеристики
СРС, ДЗ, К.

3 тиждень
Л. 3. Історія становлення та розвитку волонтерства за кордоном, етапи та специфічні риси
ЛЗ. 3. Історія становлення та розвитку волонтерства за кордоном, етапи та специфічні риси
СРС, ДЗ, К.

4 тиждень
Л. 4. Особливості становлення волонтерського руху в Україні.
ЛЗ. 4. Особливості становлення волонтерського руху в Україні
СРС, ДЗ, К.

5 тиждень
Л. 5. Ресурси волонтерської діяльності, ефективність їх залучення.
ЛЗ. 5. Ресурси волонтерської діяльності, ефективність їх залучення
СРС, ДЗ, К.

6 тиждень
Л. 6. Напрямки волонтерської діяльності, їх характеристика
ЛЗ. 6. Напрямки волонтерської діяльності, їх характеристика
СРС, ДЗ, К.

7 тиждень
Л7. Волонтерська програма як основа організації волонтерської праці
ЛЗ. 7. Волонтерська програма як основа організації волонтерської праці
РГР. СРС, ДЗ, МКР№1, К.

8 тиждень
Л8. Організація та керівництво роботи волонтерів в організаціях. 
ЛЗ. 8. Організація та керівництво роботи волонтерів в організаціях.
СРС, ДЗ, К.

9 тиждень
Л9. Волонтерська допомога особам з обмеженими можливостями, специфіка та навички волонтерів 
ЛЗ. 9. Волонтерська допомога особам з обмеженими можливостями, специфіка та навички волонтерів
СРС, ДЗ, К.

10 тиждень
Л10. Волонтерська допомога в умовах вуличного простору. 
ЛЗ. 10. Волонтерська допомога в умовах вуличного простору
СРС, ДЗ, К.

11 тиждень
Л11. Волонтерська допомога у медичних закладах
ЛЗ. 11. Волонтерська допомога у медичних закладах
СРС, ДЗ, К.

12 тиждень
Л12. Волонтерська допомога ВІЛ-інфікованим. 
ЛЗ. 12. Волонтерська допомога ВІЛ-інфікованим
СРС, ДЗ, К.

13 тиждень
Л13. Дистанційна волонтерська допомога 
ЛЗ. 13. Дистанційна волонтерська допомога
СРС, ДЗ, К.

14 тиждень
Л14. Волонтерська допомога мігрантам та біженцям 
ЛЗ. 14. Волонтерська допомога мігрантам та біженцям
РГР. СРС, ДЗ, К.

15 тиждень
Л15. Благодійна діяльність в системі організації волонтерства: організація та нормативно-правова основа організації.
ЛЗ. 15. Благодійна діяльність в системі організації волонтерства: організація та нормативно-правова основа організації
РГР. СРС, МКР№2, К, З.

Індивідуальна робота

Виконується розрахунково-графічна робота
Мета РГР: демонстрація спеціальних навичок, візуалізація загальних та спеціальних компетентностей майбутніх бакалаврів, зі спеціальності 231 – соціальна робота у застосуванні теоретичного матеріалу під час участі у волонтерській діяльності, аналіз проблем груп людей, які потребують волонтерської допомоги, діагностика соціального стану та соціальних потреб різних груп людей, аналіз структури волонтерської організації, а також ефективності форм надання волонтерської допомоги у відповідності до специфіки ресурсів волонтерської організації.
1 – 7 тижні:
Визначення теми дослідження, конкретизація завдань, складання плану роботи, застосування теоретичних методів та підходів дослідження у роботі з теоретичним матеріалом.
8 - 14 тижні
Конкретизація соціальних потреб групи людей, які потребують допомоги, виділення специфіки надання волонтерської допомоги у відповідності до аналізу потреб, розробка волонтерської програми щодо надання волонтерської допомоги у відповідності до структури та ресурсів волонтерської організації.
15 тиждень
Публічний захист розрахунково-графічної роботи.

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 30 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:  підготовка до лекційних занять – 15 годин; підготовка до практичних занять – 15 годин.

Процедура оцінювання
 
Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, розрахунково-графічну роботу, виконують 2 модульні контрольні роботи, домашні завдання та готують звіти про виїзні заняття, які проводяться під час лабораторних занять.
Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (10 кейсів). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 0,5  бали. Правильне розв᾽язання кейсу оцінюється в 1 бал.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.
Семестровий модуль № 1
ЛЗ. 1. Оцінка за виконання – 3 бали (1 тиждень).
ЛЗ. 2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
ЛЗ. 3. Оцінка за виконання – 3 балів (3 тиждень).
ЛЗ. 4. Оцінка за виконання – 3 балів (4 тиждень).
ЛЗ. 5. Оцінка за виконання – 3 балів (5 тиждень).
ЛЗ. 6. Оцінка за виконання – 3 балів (6 тиждень).
ЛЗ. 7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
РГР. Оцінка за виконання – 9 балів. Термін подання роботи на перевірку – 7 тиждень.
МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
ЛЗ. 8. Оцінка за виконання – 3 бали (8 тиждень).
ЛЗ. 9. Оцінка за виконання – 3 бали (9 тиждень).
ЛЗ. 10. Оцінка за виконання – 3 балів (10 тиждень).
ЛЗ. 11. Оцінка за виконання – 3 балів (11 тиждень).
ЛЗ. 12. Оцінка за виконання – 3 балів (12 тиждень).
ЛЗ. 13. Оцінка за виконання – 3 балів (13 тиждень).
ЛЗ. 14. Оцінка за виконання – 3 балів (14 тиждень).
ЛЗ.15. Оцінка за виконання – 3 балів (15 тиждень).
РГР. Оцінка за виконання – 3 балів. Термін подання роботи – 14 тиждень.
Захист РГР – 3 балів (15 тиждень). 
МКР №2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.
Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 
 
 
Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

Політика освітнього процесу
 
Здобувач  зобов’язаний  своєчасно  та  якісно  виконувати  всі  отримані  завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань.. 

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни,  роз’яснює  кількісне  та  якісне  наповнення  змістовних  модулів,  рекомендує відповідну  фахову  літературу,  інформує  щодо  критеріїв  оцінювання  рівня  навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач  зобов’язаний  здійснювати  консультації  відповідно  до  затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі  види  домашніх завдань та завдань практичних занять,  які  виконано  після  встановлених  графіком  навчального  процесу  та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час складання заліку або на МКР відповідає оцінці «0».  

Складання/перескладання  заліку,  МКР  відбувається  за  встановленим  деканатом розкладом.  

Під час Л, ЛЗ, складання заліку та написання МКР користуватися телефонами заборонено. 
 
Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та складання заліку з дисципліни.