Технології та методи соціальної роботи 2

ID: 8336
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: забезпечити професійну компетентність майбутніх соціальних працівників щодо організації та здійснення соціальної роботи на базі теоретико-методологічних засад; сприяти оволодінню сучасними технологіями та методами соціальної роботи з конкретними категоріями населення.
Завдання дисципліни: сформувати уявлення про мету, сутність, та принципи застосування різноманітних соціальних технологій та методів соціальної роботи;
підвищити теоретичне розуміння соціальної роботі як науки та професійної сфери діяльності;
ознайомити студентів з сучасними технологіями та методами соціальної роботи; 
навчити застосовувати теоретичні знання з метою аналізу і прогнозування соціальної ситуації клієнта; 
сформувати необхідні знання та вміння щодо впровадження технологій соціальної роботи з конкретними категоріями клієнтів соціальної роботи;
розвити вміння визначати ефективність застосування різноманітних соціальних технологій та методів соціальної роботи з індивідами та групами клієнтів соціальних сервісів.

Основні результати навчання

Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних завдань і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами.
Ідентифікувати, формулювати й розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід. 
Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу соціальної проблеми. 
Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки.
Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем, потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів. 
Виявляти сильні сторони та залучати особистісні ресурси клієнтів, ресурси соціальної групи й громади для розв’язання їх проблем, виходу зі складних життєвих обставин. 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ЛЗ – лабораторні заняття (лабораторна робота); СРЗ – самостійна робота здобувача; РГР – розрахунково-графічна робота; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації; Е – екзамен.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень 
Л1. Організаційні технології у соціальній роботі.
ЛЗ1. Інформаційне забезпечення соціальної роботи.
СРЗ. РГР ч. 1 – початок, К.

2 тиждень 
Л2. Технології менеджменту соціальної роботи.
ЛЗ2. SMART-технологія.
СРЗ. К.

3 тиждень 
Л3. Технології соціального проектування та соціального прогнозування. 
ЛЗ3. Практикум з соціального проектування.
СРЗ. К.

4 тиждень 
Л4. Технології соціальної роботи: гендерний аспект.
ЛЗ4. Специфіка технологій соціальної роботи з жінками та чоловіками. 
СРЗ, К.

5 тиждень 
Л5. Технології соціальної роботи з дітьми. 
ЛЗ5. Технології соціальної роботи з дезадаптованими дітьми та підлітками на прикладі конкретної соціальної організації.
СРЗ. К.

6 тиждень 
Л6. Технології соціальної роботи з «дітьми вулиці». 
ЛЗ6. Технології соціальної роботи з клієнтами різного віку.
СРЗ. К.

7 тиждень
Л7. Сім’я як клієнт соціальної роботи. 
ЛЗ7. Соціальна діагностика у соціальній роботі з сім’єю, метод генограми.
КР (ч.1). МКР1. СРЗ. К. РГР ч. 1 – кінець.

8 тиждень
Л8. Технології соціальної роботи з різними типами сімей.
ЛЗ8. СР з дітьми батьків, що позбавлені батьківських прав, та дітьми-сиротами.
СРЗ. К. РГР ч.2 – початок.

9 тиждень
Л9. Технології соціальної роботи з людьми, що мають функціональні обмеження.
ЛЗ9. Інклюзивна модель СР.
СРЗ. К.

10 тиждень
Л10. Соціальна робота з людьми похилого віку.
ПЗ25. Діагностика соціальних проблем людей похилого віку: робота з конкретним випадком.
СРЗ. К.

11 тиждень
Л11. Технології і методи соціальної роботи з людьми похилого віку.
ЛЗ11. Технології і методи соціальної роботи з людьми похилого віку на прикладі Геріатричного будинку-інтернату.
СРЗ. К.

12 тиждень
Л12. Технології соціальної роботи з людьми, які мають залежність від психоактивних речовин.
ЛЗ12. Групова робота з людьми із залежністю від психоактивних речовин: групи самодопомоги.
СРЗ. К. РГР ч. 2 – кінець.

13 тиждень
Л13. Соціальна робота із співзалежними.
ЛЗ13. Технології соціальної роботи з молоддю на прикладі конкретної соціальної організації.
СРЗ. К. РГР – остаточне оформлення роботи.

14 тиждень
Л14. Технології соціальної роботи з людьми з захворюванням на ВІЛ/СНІД.
ЛЗ14. Технології соціальної роботи та особливості профілактики ВІЛ/СНІДу на прикладі конкретної соціальної організації.
СРЗ. К. РГР – захист.

15 тиждень
Л15. Технології соціальної роботи з людьми, що зазнали насильства.
ЛЗ15. Інформаційно-освітні технології соціальної роботи щодо профілактиці насильства. 
МКР2. СРЗ. К.

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 
Мета РГР: набуття загальних та спеціальних компетентностей здобувачів, поглиблення теоретичних знань щодо застосування технологій та методів соціальної роботи з певною категорією клієнтів, розвиток вміння використовувати результати проведеного аналізу для синтезу отриманої інформації.
1–7 тижні: отримання завдання. Складання плану РГР, визначення напрямку теоретичного обґрунтування дослідження. Написання першої, теоретичної частини РГР: «Теоретико-методологічне обґрунтування застосування технології з певною категорією клієнтів соціальної роботи», відповідно до теми РГР.
9–13 тижні: написання другої, практичної частини РГР: «Практика застосування технології соціальної роботи з певною категорією клієнтів соціальної роботи», відповідно до теми РГР.
14 тиждень: захист роботи.

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 1) підготовка до лабораторних занять – 30 годин; 2) виконання РГР – 15 годин; 3) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на чотири семестрових модуля. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу.
Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Кожна модульна робота складається з теоретичної частини (4 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 4 балі. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 4 балі. Кожна модульна контрольна робота оцінюється у максимально можливі 20 балів.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
Семестровий модуль № 1
ЛЗ1-ЛЗ8. Оцінка за виконання завдань на лабораторному занятті – 24 (максимум 3 балі за кожне заняття).
РГР (ч. 1). Оцінка за виконання – 6 балів. Термін надання – 7 тиждень.
МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
ЛЗ9-ЛЗ15. Оцінка за виконання завдань на лабораторному занятті – 21 (максимум 3 балі за кожне заняття).
РГР (ч. 2). Оцінка за виконання – 9 балів. Термін надання та захист – 13–14 тижні.
МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. 
Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %.
Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. 

Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час розв’язання МКР та екзамену забороняється користуватись будь-якими літературними джерелами.