Соціальна робота і соціальна політика

ID: 8323
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 16 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: формування у здобувачів системних знань і уявлень про сутність, напрямки, принципи та механізми реалізації соціальної політики; опанування базовими знаннями про соціальну роботу як сферу діяльності соціальних працівників.
Завдання дисципліни: сформувати базові знання про основні категорії та поняття соціальної політики; сформувати знання про сутність, цілі, принципи соціальної політики; ознайомити з основними напрямами соціальної політики держави; розкрити сутність соціального захисту і соціальної безпеки; сформувати знання про функції соціальної роботи як засобах реалізації завдань соціальної політики; сформувати вміння застосовувати теоретичні знання з метою аналізу соціальної політики та соціальної роботи на рівне країни, регіону, міста.

Основні результати навчання

Теоретично аргументувати шляхи подолання проблем та складних життєвих обставин, обирати ефективні методи їх вирішення, передбачати наслідки. 
Критично аналізувати й оцінювати чинну соціальну політику країни, соціально політичні процеси на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях. 
Визначати зміст співпраці з організаціями-партнерами з соціальної роботи для виконання завдань професійної діяльності.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; ПЗ – практичні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; МКР – модульна контрольна робота; К – консультації.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень 
Л1. Теоретико-методологічні основи вивчення дисципліни.
ПЗ1. Основні поняття і сутність державної соціальної політики. 
СРЗ, К.

2 тиждень
Л2. Методологічні засади  формування соціальної політики.  
СРЗ, К.

3 тиждень
Л3. Основні моделі та типи соціальної політики: вітчизняний і світовий досвід.
ПЗ2. Ліберальний тип соціальної політики. Консервативний тип соціальної політики. Соціал-демократичний тип соціальної політики..
СРЗ, К.

4 тиждень
Л4. Поняття, функції та основні характеристики соціальної держави.
СРЗ, К.

5 тиждень
Л5. Соціальна політика і принципи соціального захисту населення.
ПЗ3. Соціально-політичні чинники, що впливають на формування соціальної політики.
СРЗ, К.

6 тиждень
Л6. Соціальна робота як суспільний феномен та вид практичної діяльності.
СРЗ, К.

7 тиждень
Л7. Взаємозв'язок та взаємодія соціальної політики і соціальної роботи.
ПЗ4. Механізми реалізації соціальної політики.
СРЗ, К, МКP №1.

8 тиждень
Л8. Правове забезпечення соціальної політики та соціальної роботи.
СРЗ, К.

9 тиждень 
Л9. Сутність соціального управління. Поняття управління та регулювання.
ПЗ5. Політика в області соціального страхування та пенсійного забезпечення.
СРЗ, К.

10 тиждень
Л10. Соціальна політика та соціальна безпека. Особистісна, колективна та громадська безпека.
СРЗ, К.

11 тиждень
Л11. Моделі соціального партнерства.
ПЗ6. Поняття, форми і сторони соціального партнерства.
СРЗ, К.

12 тиждень
Л12. Соціальна диференціація і рівень життя населення. Концепції маргінальності і бідності. 
СРЗ, К.

13 тиждень
Л13. Соціальна політика у головних галузях соціальної сфери.
ПЗ7. Соціальна політика у галузі охорони здоров'я, освіти, трудових відносин.
СРЗ, К.

14 тиждень
Л14. Цільові соціальні програми як інструмент реалізації соціальної політики в різних галузях соціальної сфери.
СРЗ. К.

15 тиждень
Л15. Критерії та показники ефективності соціальної політики.
ПЗ8. Пріоритетні напрямки соціальної політики на сучасному етапі. 
СРЗ, К, МКP №2.

Індивідуальна робота: не передбачена

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 44 години. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: підготовка до лекційних занять – 15 годин; підготовка до практичних занять – 29 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (10 тестових завдань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів.
Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:
Семестровий модуль № 1
ПЗ1. Оцінка за виконання – 7 бали (1 тиждень).
ПЗ2. Оцінка за виконання – 7 бали (3 тиждень).
ПЗ3. Оцінка за виконання – 8 бали (5 тиждень).
ПЗ4. Оцінка за виконання – 8 бали (7 тиждень).
МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–10 тижнів за розкладом консультацій.
Семестровий модуль № 2
ПЗ5. Оцінка за виконання – 7 бали (9 тиждень).
ПЗ6. Оцінка за виконання – 7 бали (11 тиждень).
ПЗ7. Оцінка за виконання – 8 бали (13 тиждень).
ПЗ8. Оцінка за виконання – 8 бали (15 тиждень).
МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є залік.

Умови допуску до підсумкового контролю 

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60%.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Під час Л, ПЗ, МКР користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.