Кваліфікаційна робота

ID: 8171
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Форма контрою: 
Захист роботи.
Викладач: 
наукові керівники кваліфікаційних робіт затверджуються щорічно наказом ректора
Кількість аудиторних занять: 
135 годин.

Анотація кваліфікаційної роботи

Мета кваліфікаційної роботи:

виробити практичні вміння наукової праці; набути навичок практичного застосування теоретичних знань, отриманих за час навчання, через систематизацію й аналіз цих знань; продемонструвати здатність методичного і практичного вирішення поставлених перед здобувачем конкретних завдань.

Завдання кваліфікаційної роботи:
  • систематизація, закріплення та розширення теоретичних і практичних знань;
  • формування навичок розв’язання складних спеціалізованих завдань та практичних проблем у галузі культурології;
  • формулювання узагальнень, висновків, рекомендацій та їх обґрунтування;
  • розвиток уміння грамотно викладати свої думки на письмі, редагувати створений науковий текст, здійснювати його мовностилістичну та технічну правку;
  • здатність розуміти та інтерпретувати джерела культури (писемні, речові, візуальні) з урахуванням різних контекстів (історичного, соціального, антропологічного, політичного, релігійного, екологічного тощо);
  • надбання досвіду представлення та публічного захисту результатів своєї діяльності;
  • встановлення відповідності рівня підготовки здобувача вищої освіти вимогам освітньої програми, його готовності та спроможності до успішного виконання професійних обов’язків за обраною спеціальністю. 

 

Основні результати навчання

Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію. Аналізувати, коментувати, узагальнювати наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. Створювати логічно і структурно організовані тексти з питань культурології, відповідно до спеціалізації. Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування. Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів. Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних. Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту. Аналізувати ефективність культурних політик, технологій реалізації культурних ідей у контексті конкретних   параметрів їх впровадження. Розпізнавати та класифікувати різні типи культурних продуктів, визначати їх якісні характеристики на основі комплексного аналізу. Здійснювати експертну оцінку культурних об’єктів за заданими критеріями та надавати рекомендації щодо їх соціальної актуалізації. Обґрунтовувати, розробляти та реалізовувати культурні події та проекти з дотриманням законодавства та у відповідності до визначених мети та завдань. Презентувати знання про культуру відповідно до спеціалізації представників різних професійних груп та здобувачів освіти. Вести публічну дискусію та підтримувати діалог з питань української та світової культури з фахівцями та нефахівцями. Вільно спілкуватися з професійних питань усно та письмово державною та іноземними мовами з урахуванням мети спілкування та соціокультурних особливостей його контексту.) Визначати, формулювати та аргументувати власну громадянську та професійну позицію щодо актуальних суспільних питань. Застосовувати культурологічне знання та методи наукового дослідження культури для практичного вирішення сучасних соціокультурних проблем (збереження національної ідентичності; охорони матеріальної й нематеріальної культурної спадщини; розробки механізмів меморації в культурі та адаптації традиційних культурних інститутів до умов сучасного суспільства тощо).

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занятьСР

  • З – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – кваліфікаційна робота;
  • К – консультації викладача.

 

Тематика кваліфікаційної роботи

Тематика КР оновлюється щорічно та відображає найсучасніші тенденції розвитку суспільства. Тему КР здобувач може обрати самостійно із запропонованих випусковою кафедрою напрямків та тематики наукових досліджень; особливостей бази практики або місця постійної роботи, на матеріалах яких виконується кваліфікаційна робота або ж, орієнтуючись на власні наукові інтереси  і напрями науково-дослідної роботи випускової кафедри, запропонувати власне формулювання теми (в межах предметної області спеціальності), попередньо обґрунтувавши необхідність її розробки. Напрями дослідження повинні ураховувати вимоги галузевих стандартів вищої освіти та освітньо-професійних програм, потреби науки та практики. 

 

Індивідуальна робота

Виконання КР здійснюється в 4 етапи:

  • перший – підготовчий – вибір здобувачем напряму (тематики) дослідження, призначення завідувачем випускової кафедри спільно з керівником проектної групи (гарантом) відповідної освітньо-професійної програми наукових керівників, остаточне (кінцеве) формулювання теми кваліфікаційної роботи, складання і затвердження індивідуальних завдань (вересень); 
  • другий – творчий – безпосереднє виконання здобувачем вищої освіти затвердженого індивідуального завдання відповідно до встановленого рішенням випускової кафедри регламенту, перевірка розділів (частин) кваліфікаційної роботи науковим керівником; виконується за алгоритмом:
    • (жовтень) – планування загальної структури дослідження, пошук літератури.
    • (листопад – грудень) – збір матеріалів, робота з першоджерелами.
    • (січень) – написання I розділу КР.
    • (лютий) – удосконалення й оформлення I розділу КР, формування списку інформаційних джерел.
    • (березень – квітень) – переддипломна практика: збір емпіричного матеріалу; написання II розділу КР.
    • (квітень) – підготовка матеріалів та написання III розділу КР.
    • (травень) – написання вступу та висновків; оформлення чистового варіанта КР.
  • третій – прикінцевий – попередній розгляд (передзахист) результатів роботи комісією; рецензування (червень);
  •  четвертий – заключний – підготовка доповіді та ілюстративних матеріалів (презентації) до захисту кваліфікаційної роботи перед екзаменаційною (кваліфікаційною) комісією, підготовка відповідей на запитання рецензентів тощо; безпосередній захист, оголошення результатів захисту (оцінки) одним з членів екзаменаційної (кваліфікаційної) комісії (червень);.

 

Самостійна робота

Самостійна робота передбачає творче сприйняття й осмислення навчального, наукового та практичного матеріалу з теми КР. Самостійна робота складає 135 годин. Розподіл самостійної роботи за етапами виконання КР:

  • Етап 1 – 25 годин;
  • Етап 2 – 75 годин;
  • Етап 3 – 10 годин;
  • Етап 4 – 25 годин;

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Підсумковою формою контролю КР є захист. КР оцінюється максимально в 100 балів і включає складові: Логіко-структурний рівень: витриманість логічного ланцюга тема-об’єкт-предмет-мета-завдання-висновки, обґрунтованість актуальності теми, відповідність побудови роботи її назві, взаємозв’язок назв розділів та підрозділів. Рівень пошукової глибини: якість бібліографічного аналізу. Науково-теоретичний рівень: аналіз понятійного апарату досліджуваної предметної галузі, здатність здобувача до критичних зіставлень та узагальнень різних точок зору щодо постановки та вирішення досліджуваної проблеми; наявність теоретично обґрунтованої авторської позиції щодо способу розв’язання проблеми. Аналітико-методичний рівень: глибина проведеної діагностики проблеми, відповідність використаного методичного інструментарію меті й завданням дослідження, коректність інтерпретації результатів застосування інструментів, здатність здобувача до комбінування та рекомбінування вихідної інформації (перетворення неупорядкованого масиву в аналітичні таблиці тощо). Конструктивний рівень: експериментальне підтвердження пропозицій (сутність, культурологічне обґрунтування доцільності реалізації запропонованого проекту, обґрунтування очікуваного). Рівень наукової етики: розвиненість мови, оригінальність авторського стилю викладання матеріалу, дотримання в тексті правил оформлення рукопису та посилань на використані джерела, норм етики цитування. Організаційний рівень: ритмічність виконання дослідження, дотримання регламенту, своєчасне виправлення недоліків, урахування зауважень наукового керівника та членів експертної комісії, ступінь готовності роботи на етапі попереднього захисту. Доповідь (логіка побудови доповіді): уміння чітко, з дотриманням регламенту, ясно та стисло викласти результати дослідження: його мету, основні положення, сформулювати робочу гіпотезу та зробити висновки щодо її підтвердження. Відповіді на запитання: повнота, глибина, обґрунтованість відповідей на питання, уміння аргументовано захищати свої пропозиції. Організація презентації: використання та якість підготовки ілюстративних матеріалів, володіння культурою презентації.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До захисту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали КР на не менше, ніж 98 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача для вирішення суперечностей чи з’ясування проблемних питань, що виникають під час написання КР. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формуванню відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першій консультації надає повну інформацію щодо усіх складових КР, роз’яснює кількісне та якісне наповнення КР, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача та термінів контрольних заходів. Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

КР, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0».

Відсутність здобувача на захисті КР відповідає оцінці «0».