Безпека життєдіяльності та основи охорони праці

ID: 8164
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.00.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Екзамен.
Викладач: 
к.т.н., доцент кафедри Сапожнікова Н.Ю.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин – лекційні заняття; 16 годин – лабораторні заняття.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

формування знань, умінь, здатностей (компетенцій) для здійснення ефективної професійної діяльності за спеціальністю, з урахуванням ризику виникнення техногенних аварій й природних небезпек, які можуть спричинити надзвичайні ситуації та привести до несприятливих наслідків на об’єктах господарювання, шляхом забезпечення оптимального управління охороною праці на підприємствах (об’єктах господарської, економічної та науково-освітньої діяльності), а також формування відповідальності за особисту та колективну безпеку, усвідомлення необхідності обов’язкового виконання в повному обсязі всіх заходів із забезпечення безпеки праці на робочих місцях.

Завдання навчальної дисципліни:
  • набуття сучасних знать про загальні закономірності виникнення і розвитку небезпек, надзвичайних ситуацій, їх властивостей і можливий вплив на здоров’я та життя людини, а також знань, умінь і навичок ефективно вирішувати завдання професійної діяльності з обов’язковим урахуванням вимог охорони праці та гарантуванням збереження життя, здоров’я та працездатності працівників у різних сферах професійної діяльності.

 

Основні результати навчання

Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію. Аналізувати, коментувати, узагальнювати наукові та аналітичні тексти культурологічного характеру. Знати методи оцінювання потенційних небезпек на виробництві; розробляти заходи охорони праці та безпеки життєдіяльності.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ЛЗ – лабораторні заняття;
  • К – консультації викладача;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Концептуальні основи безпеки життєдіяльності.
    • ЛЗ1. Методи надання домедичної допомоги при нещасних випадках.
    • СРЗ. РГР початок 1 етапу, К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Нормативно-правові основи забезпечення безпеки життєдіяльності.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Теоретичні основи управління ризиками в сфері безпеки життєдіяльності.
    • ЛЗ2. Методи надання домедичної допомоги при нещасних випадках.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Теоретичні основи управління ризиками в сфері безпеки життєдіяльності.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Природні небезпеки та заходи захисту від них.
    • ЛЗ3. Дослідження впливу режимів праці та відпочинку на психофізіологічний стан людині.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Техногенні небезпеки.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Соціально-політичні небезпеки. Основи забезпечення психологічної стійкості людини в надзвичайних ситуаціях.
    • ЛЗ4. Дослідження показників мікроклімату робочої зони. 
    • СРЗ. К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Державне управління в сфері безпеки життєдіяльності. 
    • СРЗ. РГР початок 2 етапу, К. МКР1.
  • 9 тиждень
    • Л9. Побудова та забезпечення функціонування системи управління охороною праці.
    • ЛЗ5. Дослідження виробничого освітлення. Природне освітлення.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Побудова та забезпечення функціонування системи управління охороною праці.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Вимоги до організації робочого місця. Забезпечення раціональних режимів праці та відпочинку.
    • ЛЗ6. Дослідження виробничого освітлення. Штучне освітлення.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Мікроклімат виробничих приміщень. Заходи із забезпечення чистоти повітря робочої зони.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Виробниче освітлення. Види та нормування.
    • ЛЗ7. Дослідження показників кратності повітрообміну.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Основи захисту працюючих від ураження електричним струмом. 
    • СРЗ. К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Основи забезпечення пожежної безпеки на підприємствах (установах, організаціях).
    • ЛЗ8. Дослідження ефективності засобів пожежної безпеки при різних видах пожеж.
    • СРЗ. РГР 3 етап, К. МКР2.

 

Індивідуальна робота

Мета РГР - оволодіння навичками щодо користування законодавчою, нормативно-правовою базою України з питань охорони праці, ідентифікації потенційно небезпечних та шкідливих виробничих факторів (НШВФ), що можуть виникнути під час експлуатації робочого місця, а також розробці заходів і засобів з мінімізації або усунення ідентифікованих НШВФ.

  • 1-7 тиждень (етап 1) Отримання завдання. Проведення аналізу потенційно небезпечних та шкідливих виробничих факторів (НШВФ), які можуть виникнути під час експлуатації робочого місця. Робота з відповідною законодавчою та нормативно-правовою базою України з охорони праці.
  • 8-14 тиждень (етап 2) Розробка заходів та засобів щодо мінімізації (усунення) ідентифікованих небезпечних та шкідливих виробничих факторів. Розробка плану евакуації з приміщення розташування робочого місця (відповідно до завдання).
  • 15 тиждень (етап 3) Захист роботи

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 44 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 0 години;
  • підготовка до лабораторних занять – 0 годин;
  • виконання РГР – 15 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Модульна контрольна робота №1 та № 2 виконується у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балів. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 10 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: у 1 модулі – виконання лабораторних робіт на ЛЗ - 10 балів, виконання першого етапу РГР – 10 балів; у 2 модулі – виконання лабораторних робіт на ЛЗ - 10 балів, виконання другого етапу РГР та захист – 10 балів. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. Індивідуальне завдання. Бездоганне та своєчасне виконання та захист РГР оцінюється у 20 балів. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР, екзамені відповідає оцінці «0». 

Складання/перескладання  екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ЛЗ, МКР, К, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів, екзамену з дисципліни.