Правові засади роботи практичного психолога

ID: 7863
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Залік.
Викладач: 
ст. препод., зам. директора Центра социальных служб одесского городского совета Азаркина Е.В.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття, 30 аудиторних годин – практичні заняття (денна форма навчання); 4 аудиторних години – лекційні заняття; 2 аудиторні години – практичні заняття (заочна форма навчання).

Анотація навчальної дисципліни

Мета навчальної дисципліни:

формування систематизованих знань про теоретико-методологічні засади практичної психології, про нормативні основи діяльності практичного психолога у різних сферах соціальної практики, оволодіння знаннями щодо узагальненої характеристики професії практичного психолога, вимогами до особистості практичного психолога, здобуття практичних навичок роботи з актами законодавства України.

Завдання навчальної дисципліни:
  • забезпечення професійної компетентності практичних психологів у сфері кваліфікованого надання психологічної допомоги;
  • знання і розуміння основних теоретичних засад та практичних аспектів правового регулювання у різних сферах соціальної практики, формування у здобувачів вищої освіти чіткого уявлення про методи та техніки, що використовує практична психологія;
  • засвоєння основних положень міжнародних та вітчизняних документів про права людини та дитини;
  • оволодіння понятійно-категоріальним апаратом сучасних законодавчих актів про соціально-психологічну службу України;
  • з’ясування етичних принципів діяльності практичного психолога, прав та обов’язків практичного психолога; формування вмінь, навичок і специфіки самостійної роботи практичного психолога в різних сферах соціальної практики.

 

Основні результати навчання

  • Здійснювати використання теоретичних правових знань при вирішенні практичних завдань.
  • Орієнтуватися у нормативно-правових документах, що супроводжують та регламентують психологічну діяльність.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • РГР - розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації викладача.

 

Тематика та види навчальних занять:

  • 1 тиждень
    • Л1. Практична психологія як галузь психологічної науки. Предмет, метод і завдання практичної психології. 
    • ПЗ №1. Практична психологія як галузь психологічної науки. Предмет, метод і завдання практичної психології. 
    • СРЗ, К 
  • 2 тиждень
    • Л2. Особливості психологічної практики в сучасному суспільстві. Структура практичної психології.  
    • ПЗ №2. Особливості психологічної практики в сучасному суспільстві. Структура практичної психології.  
    • СРЗ, К 
  • 3 тиждень
    • Л3. Соціальні та правові умови розвитку практичної психології. Національна система соціально-психологічної служби.
    • ПЗ №3. Соціальні та правові умови розвитку практичної психології. Національна система соціально-психологічної служби.
    • СРЗ, К 
  • 4 тиждень
    • Л4. Особистість практичного психолога. Етика професійної діяльності. 
    • ПЗ №4. Особистість практичного психолога. Етика професійної діяльності. 
    • СРЗ, К 
  • 5 тиждень
    • Л5. Поняття про психіку і свідомість особистості. Психічні процеси та їх класифікація. Психічні стани та їх характеристики.
    • ПЗ №5. Поняття про психіку і свідомість особистості. Психічні процеси та їх класифікація. Психічні стани та їх характеристики.
    • СРЗ, К 
  • 6 тиждень
    • Л6. Законодавчі акти України про соціально-психологічну службу. Методи та техніки практичної психології.
    • ПЗ №6. Законодавчі акти України про соціально-психологічну службу. Методи та техніки практичної психології.  
    • СРЗ, К 
  • 7 тиждень
    • Л7. Модель професійної діяльності практичного психолога. Поняття про соціальний заказ на роботу практичного психолога.
    • ПЗ №7. Модель професійної діяльності практичного психолога. Поняття про соціальний заказ на роботу практичного психолога.
    • СРЗ, К, МКР1 
  • 8 тиждень
    • Л8. Види дiяльностi практичного психолога. Теоретична та практична психодіагностика. Вимоги до тестових методик, які використовує психодіагност.
    • ПЗ № 8. Види дiяльностi практичного психолога. Теоретична та практична психодіагностика. Вимоги до тестових методик, які використовує психодіагност.
    • СРЗ, К
  • 9 тиждень
    • Л9. Правова соціалізація та правослухняна поведінка особистості. Психологічні умови дієвості правових норм.
    • ПЗ № 9. Правова соціалізація та правослухняна поведінка особистості. Психологічні умови дієвості правових норм.
    • СРЗ, К
  • 10 тиждень
    • Л10. Психологія спілкування і конфлікту. Психологія поведінки в конфлікті.
    • ПЗ № 10. Психологія спілкування і конфлікту. Психологія поведінки в конфлікті.
    • СРЗ, К
  • 11 тиждень
    • Л11. Психологічна корекція. Методологічні основи організації психологічної корекції. Головні рівні аналізу психологічної норми розвитку під час психокорекційних міроприємств. 
    • ПЗ № 11. Психологічна корекція. Методологічні основи організації психологічної корекції. Головні рівні аналізу психологічної норми розвитку під час психокорекційних міроприємств. 
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень
    • Л12. Проблеми взаємодії психолога з представниками суміжних професій.
    • ПЗ № 12. Проблеми взаємодії психолога з представниками суміжних професій.
    • СРЗ, К
  • 13 тиждень
    • Л13. Психологічна служба промислових підприємств та організацій малого бізнесу.
    • ПЗ № 13. Психологічна служба промислових підприємств та організацій малого бізнесу.
    • СРЗ, К
  • 14 тиждень
    • Л14. Психологічна служба у силових структурах. 
    • ПЗ № 14. Психологічна служба у силових структурах.
    • СРЗ, К, МКР2
  • 15 тиждень
    • Л15. Судово-психологічна експертиза і психологічна консультації. 
    • ПЗ № 15. Судово-психологічна експертиза і психологічна консультації.
    • СРЗ, К, РГР

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР з теми «Тези до науково-практичної конференції». 

Мета РГР: набуття навичок бібліографічного пошуку, опрацювання законодавчих актів та наукових джерел, а також навичок презентації власних думок шляхом писемного наукового мовлення. 

  • 1-7 тижні: отримання завдання; робота з науковими джерелами і добір теми для написання тез; обґрунтування актуальності обраної теми. 
  • 8-14 тижні: написання тез та анотацій до них; укладання бібліографії. 
  • 15 тиждень: захист РГР.

 

Самостійна робота

Самостійна робота є основним засобом засвоєння здобувачем вищої освіти навчального матеріалу та набуття необхідних професійних навичок в час, вільний від обов'язкових навчальних занять. 

Основними складовими самостійної роботи є: самостійне опрацювання теоретичного матеріалу та підготовка до практичних занять.

Самостійна робота складає 75 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • опрацювання теоретичного матеріалу – 30 годин;
  • підготовка до практичних занять – 30 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання:

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. 

Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові запитання) та практичної частини.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ № 1-5. Оцінка за вирішення практичних завдань на ПЗ – 10 балів.
  • РГР. Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 6 тиждень.
  • ПЗ № 7. МКР № 1. Модульна контрольна робота – 30 балів (7 тиждень). 

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ № 8-14. Оцінка за вирішення практичних завдань на ПЗ – 10 балів.
  • МКР № 2. Модульна контрольна робота – 30 балів (14 тиждень). 
  • РГР. Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни –   100 балів. Підсумкова форма контролю з дисципліни – залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Залік є результатом роботи за двома модулями (сума балів). Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Здобувач вищої освіти вважається успішним, якщо йому зараховано обидва семестрових модулі, а підсумкова оцінка складає 60 (та більше) балів. За бажанням здобувач може підвищити заліковий бал. 

Складання / перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіку консультацій.

Виконаний не свій варіант завдання здобувача не оцінюється.

Робота, яку виконано після встановлених викладачем термінів, вважається «не зарахованою» та отримує, відповідно, оцінку «0».

Відсутність здобувача під час складання заліку або на МКР відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання  заліку,  МКР  відбувається  за  встановленим  деканатом розкладом.  

Під час Л, ПЗ, написання МКР та   складання заліку  користуватися телефонами заборонено. 

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів та заліку з дисципліни.