Психологія творчості

ID: 7862
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Містить розрахунково-графічну роботу.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

розкрити майбутнім психологам методологічні, теоретичні та методичні основи психології творчості; оволодіти універсальними та ефективними методами, використання яких допоможе вирішенню професійних завдань; сформувати у студентів творчий підхід до своєї професійної діяльності.

Завдання дисципліни:
  • сформувати у студентів цілісне уявлення про психологічні особливості творчої діяльності та креативності як однієї з психологічних характеристик людини;
  • сформувати критерії оцінки рівня результатів творчої діяльності;
  • засвоїти основні методи діагностики та розвитку креативності та використовувати їх в своїй практичній діяльності з урахуванням вікових та професійних особливостей категорій учасників;
  • вміти створювати програми тренінгів креативності для різноманітних категорій учасників. 

 

Основні результати навчання

  • Вміти використовувати методи діагностики творчих здібностей та розробляти програми їх розвитку.
  • Пропонувати власні способи вирішення психологічних задач і проблем у процесі професійної діяльності, приймати та аргументувати власні рішення щодо їх розв’язання.
  • Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до запиту.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РГР – розрахунково-графічна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л 1. Творчість як предмет дослідження психології.
    • ПЗ 1. Створення образів як основа творчого процесу. Взаємодія слова і образу в творчості. Тест на визначення творчих здібностей (Х. Зіверт).
    • СРС, К.
  • 2 тиждень
    • Л 2. Творчість як культурний і соціальний феномен.
    • ПЗ 2. Естетична шкала «Barron-Welsh art scale» в психодіагностиці творчих здібностей.
    • СРС, К.
  • 3 тиждень 
    • Л 3. Теорії творчості.
    • ПЗ 3. Поняття креативності. Опитувальник креативності Д. Джонсона.
    • СРС, К.
  • 4 тиждень
    • Л 4.  Види творчості. Рівні творчості.
    • ПЗ 4. Методика визначення рівнів творчості М. Гафітуліна.
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л 5. Етапи творчого процессу.
    • ПЗ 5. Етапи та механізми творчого процесу («Скласти речення з трьох слів» Л. І. Шрагіна).
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • Л 6. Психологічне консультування як творчий процес.
    • ПЗ 6. Опитувальник «Визначення творчого потенціалу».
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л 7. Методи пошуку творчих рішень.
    • ПЗ 7. Мозковий штурм. Морфологічний аналіз.
    • МКР №1. 
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • Л 8. Типи творців і стилі творчої діяльності.
    • ПЗ 8. Тест вербальної креативності С.Медніка.
    • СРС. К.
  • 9 тиждень 
    • Л 9. Роль освіти в розвитку творчої особистості.
    • ПЗ 9. Методи активізації пізнавально-творчих здібностей у навчальній діяльності. Діагностика рівня розвитку пізнавально-творчих здібностей (Л. І. Шрагіна).
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • Л 10. Роль емоцій у творчості.
    • ПЗ 10. Алгоритм конструювання оксюморону (Л. І. Шрагіна).
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л 11. Уява і творча діяльність.
    • ПЗ 11. Методи генерації асоціацій для створення образів. Метод фокальних об'єктів.
    • Вербальний тест творчого мислення «Незвичайне використання об'єктів».
    • СРС. К.  
  • 12 тиждень
    • Л 12. Уява як метакогнітивний процес по створенню нових образів.
    • ПЗ 12. Методика визначення рівня розвитку вербальної уяви (Л. Шрагіна).
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л 13. Прийоми керованої уяви.
    • ПЗ 13. Прийоми фантазування (П. Амнуель).
    • СРС. К.
  • 14 тиждень
    • Л 14. Діагностика креативності. Основні досягнення і проблеми.
    • ПЗ 14.  Тест діагностики креативності П. Торренса. Форма висновку дослідження прояву обдарованості респондента.
    • МКР №1. 
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л.15. Метафоричність як інтегративний показник креативності.
    • ПЗ 15. Алгоритм конструювання метафор (Л. І. Шрагіна).
    • РГР. 

 

Індивідуальна робота

Виконується РГР. 
Мета РГР: поглиблення, узагальнення і закріплення знань студентів з навчальної дисципліни та застосування їх при плануванні, організації та проведенні власного експериментального дослідження щодо вирішення конкретного завдання, а також для вирішення професійних завдань.

Перелік тем РГР з курсу «Психологія творчості» 

  • Креативність в структурі особистості.
  • Особливості креативності студентів.
  • Креативність і мотив досягнення в структурі особистості.
  • Соціальна креативність в структурі особистості.
  • Особливості вербальної креативності студентів-психологів.
  • Творчі здібності дітей дошкільного віку.
  • Особливості креативності студентів гуманітарної і технічної професійної спрямованості.
  • Метафоричні здібності в структурі креативності
  • Особливості вербальної креативності студентів гуманітарної і технічної професійної спрямованості.
  • Визначення понять як інтелектуальна творчість студентів.

Графік виконання РГР 

  • 1-7 тижні. Отримання завдання. Написання теоретичної частини 1. 
  • 8-14 тижні. Написання практичної частини 2 .
  • 15 тиждень. Захист РГР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 75 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять –  15 годин;
  • підготовка до  практичних занять – 45 годин;
  • виконання РГР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестру готуються до лекційних та практичних, виконують 2 модульні контрольні роботи та розрахунково-графічну роботу. Модульні контрольні роботи № 1 та № 2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (тестові завдання) та практичної частини (2 завдання). Максимальна оцінка за правильне виконання теоретичної частини становить 10 балів, практичної частини – 10 балів. Кількість тестових запитань – 20 у МК№1 та 20 запитань у МК№2 (кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів). Правильне виконання практичних завдань оцінюється у 5 балів за кожне. Завдання не зараховується (0 балів), якщо повністю відсутнє його вирішення. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали (1 тиждень).
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали (2 тиждень).
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 3 бали (3 тиждень).
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали (4 тиждень).
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали (5 тиждень).
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 3 бали (6 тиждень).
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 3 бали (7 тиждень).
  • РГР (ч.1). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР №1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 8. Оцінка за виконання –  2 бали (8 тиждень).
  • ПЗ 9. Оцінка за виконання –  2 бали (9 тиждень).
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 2  бали (10 тиждень).
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 2 бали (11 тиждень).
  • ПЗ12.  Оцінка за виконання – 3 бали (1 2тиждень).
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 3 бали (13 тиждень).
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали (14 тиждень).
  • П3 15. Оцінка за виконання – 3 бали  (15 тиждень).
  • РГР (ч.2). Оцінка за виконання – 10 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
  • МКР №2. Модульна контрольна робота – 20 балів (14 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є залік. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю 

Залік виставляється здобувачеві вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше, ніж на 60%.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи, питань. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів.  

Викладач зобов’язаний здійснювати консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри, графіка консультацій. 

Всі види домашніх завдань та завдань практичних занять, які виконано після встановлених графіком навчального процесу та викладачем термінів вважаються «не зарахованими» та отримують, відповідно, оцінку «0». 

Відсутність здобувача під час  МКР відповідає оцінці «0». 

Текст РГР подається на перевірку на 8 та 14 тижні. У випадку, якщо РГР не подається здобувачем вчасно та не пройшла перевірки на антиплагіат, робота не може бути допущена до захисту.

Невиконання здобувачами РГР та відсутність під час захисту РГР відповідає оцінці «0».  

Складання/перескладання модулів, заліку  – за встановленим деканатом розкладом. 

Під час Л, ПЗ, МКР здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів.