Сучасна публіцистика

ID: 7459
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.00.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття.

Анотація навчальної дисципліни

Мета навчальної дисципліни

формування якісних знань про сутність, теорії, історію та практику сучасної публіцистики.

Завдання навчальної дисципліни:
  • ознайомити студентів з історією й розвитком публіцистики; створити передумови для набуття широкого спектру навичок, необхідних для роботи в публіцистиці й критиці;
  • розвивати критичне мислення, розуміння впливу, культурного контексту та  важливості публіцистики у суспільстві;
  • навчити користуватися на практиці інструментарієм публіциста;
  • ознайомити з мовностилістичними та іншими особливостями публіцистичних творів.

 

Основні результати навчання

  • Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо. 
  • Пояснювати комунікаційні процеси і явища на основі теоретичних та прикладних моделей, аналізувати і змістовно інтерпретувати отримані результати. 
  • Організовувати й проводити дослідження у сферах журналістики, реклами та зв’язків з громадськістю, здійснювати сегментацію цільової аудиторії та встановлювати структуру попиту та пропозицій, розробляти практику просування. 
  • Розробляти оптимальні за складом та функціональністю засоби мультимедійних компонентів для використання у журналістиці, рекламі та PR.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до заняття й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті;
  • РР – реферативна робота;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Предмет, об'єкт та завдання курсу «Сучасна публіцистика» 
    • ПЗ1. Публіцистика як професійно орієнтована дисципліна.
    • СРЗ, К
  • 2 тиждень
    • Л2. Публіцистика і журналістика – спільне і відмінне. 
    • ПЗ2. Факт і образ в публіцистиці та в журналістиці.
    • СРЗ, К, РР початок етапу 1
  • 3 тиждень
    • Л3. Провідні українські фейлетоністи і памфлетисти
    • ПЗ2. Провідні українські фейлетоністи і памфлетисти
    • СРЗ, К
  • 4 тиждень
    • Л4. Національні традиції публіцистичного тексту.
    • ПЗ  4. Українська традиція публіцистичного тексту.
    • СРЗ, К, РР початок етапу 2
  • 5 тиждень
    • Л5. Процес створення публіцистичного твору.
    • ПЗ  5. Процес створення публіцистичного твору.
    • СРЗ,  К
  • 6 тиждень
    • Л6. Наукові погляди на публіцистику українських дослідників. 
    • ПЗ  6. Світоглядна публіцистика в Україні
    • СРЗ, К
  • 7 тиждень
    • Л7. Свобода слова і публіцистика в Україні
    • ПЗ  7. Світоглядна публіцистика в Україні (продовження).
    • СРЗ, К, МКР1
  • 8 тиждень
    • Л8. Сучасна зарубіжна публіцистика
    • ПЗ  8. Видатні видання та публіцистика в них (США, Західна Європа).
    • СРЗ, К
  • 9 тиждень
    • Л9. Публіцистика: дефініції в зарубіжній науці
    • ПЗ  9. Видатні видання та публіцистика в них (Північна та Східна Європа, Азія, Африка).
    • СРЗ,  К
  • 10 тиждень
    • Л10. Науково-популярна зарубіжна публіцистика
    • ПЗ  10. Науково-популярна зарубіжна публіцистика (Мануель Кастельс, Умберто Еко Жан Бодрійяр і т.д.).
    • СРЗ, К, РР початок етапу 3
  • 11 тиждень
    • Л11. Представники зарубіжної світоглядної публіцистики
    • ПЗ  11. Науково-популярна публіцистика. Поетика постмодерну в ЗМІ.
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень
    • Л12. Загальна характеристика художньо-публіцистичних жанрів. 
    • ПЗ  12. Жанрові особливості публіцистичних творів.
    • СРЗ, К
  • 13 тиждень
    • Л13. Особливості художньо-публіцистичних жанрів. 
    • ПЗ  13. Замальовка, есе.
    • СРЗ, К, РР початок етапу 4
  • 14 тиждень
    • Л14. Особливості художньо-публіцистичних жанрів. Види та структури нарису
    • ПЗ  14. Види та структури нарису
    • СРЗ, К, 
  • 15 тиждень
    • Л15. Особливості художньо-публіцистичних жанрів.
    • ПЗ  15. Фейлетон, памфлет, сатиричний коментар
    • СРЗ, К, МКР2

 

Індивідуальна робота

Виконується РР. 

Мета РР:  ознайомлення з особливостями історії української та зарубіжної публіцистики, з метою пояснити комунікаційні процеси і явища, та змістовно інтерпретувати отримані результати

Тематика РР:

  • Специфіка роботи публіциста з фактами  
  • Поетика і металогія публіцистики 
  • Художні прийоми в публіцистиці. 
  • М. Хвильовий. "Україна чи Малоросія": особливості сатиричного твору 
  • Є. Маланюк. "Малоросійство. Нарис з історії нашої культури" специфіка сатиричних прийомів у творі 
  • О. Ольжич "Українська історична свідомість" 
  • Остап Вишня як провідний сатирик ХХ ст.
  • Василь Чечвянський як провідний сатирик ХХ ст. 
  • Попередники газетної публіцистики 
  • Українська полемічна література 
  • Публіцистика на сторінках україномовних видань 19 ст. 
  • Публіцистична спадщина українських дисидентів  
  • Історія публіцистики в українських друкованих виданнях. 
  • Концепція та ідея публіцистичного твору 
  • Правда як найвищий етичний ідеал публіциста 
  • Свобода слова і відповідальність публіциста 
  • Фотографія як специфічний жанр публіцистики
  • Основні принципи і норми професійної етики публіциста 
  • Світоглядна публіцистика. Вплив вищої школи на світогляд публіциста 
  • Мотивація творчості публіциста 

Етапи виконання РР

  • 1–2 тиждень Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3–7 тижні Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8–12 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 13–15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 60 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 30 годин;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 22 години;
  • виконання РР – 8 годин;

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль  1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1 – 25 балів (8 тиждень, верескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль  2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
  • РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
  • МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є залік.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.