Практична стилістика

ID: 7452
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних годин – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття.

Анотація навчальної дисципліни

Мета курсу

дати знання основ стилістики та культури мови як лінгвістичного вчення про функціонування мови, а також виробити у студентів вміння і навички аналізувати та продукувати стилістично довершені тексти різного типу відповідно до мети, призначення, умов спілкування в процесі їх майбутньої роботи. 

Завдання навчальної дисципліни:
  • розширити сферу використання сучасної української літературної мови в усіх її функціональних різновидах;
  • сприяти глибокому оволодінню спілкування рідною мовою як усно, так і письмово;
  • залучати студентів до участі у формуванні ефективних внутрішніх комунікацій, націлених на створення і підтримання сприятливого психологічного клімату в колективі, мотивацію співробітників на активну діяльність і розвиток організації;
  • сприяти оволодінню базовими навичками спілкування, умінням встановлювати, підтримувати і розвивати міжособистісні відносини, ділові відносини з представниками різних державних, фінансових, громадських структур, політичних організацій, ЗМІ, інформаційними, рекламними, консалтинговими агентствами.

 

Основні результати навчання

  • Навчитися спілкуватися українською мовою, включаючи усну та письмову комунікацію; брати участь у формуванні ефективних внутрішніх комунікацій, націлених на створення і підтримання сприятливого психологічного клімату в колективі, мотивацію співробітників на активну діяльність і розвиток організації;
  • встановлювати ефективну ділову комунікації з усіма суб’єктами інформаційного ринку, користувачами, партнерами, органами влади та управління, засобами масової інформації.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • РР – реферативна робота;
  • К – консультації;
  • МКР – модульна контрольна робота

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень. 
    • Л1. Стильова диференціація сучасної української літературної мови 
    • ПЗ1. Стильова диференціація сучасної української літературної мови 
    • СРЗ, К
  • 2 тиждень. 
    • Л2. Публіцистичний стиль сучасної української літературної мови 
    • ПЗ2. Публіцистичний стиль сучасної української літературної мови 
    • СРЗ, К РР початок етапу 1
  • 3 тиждень. 
    • Л3. Офіційно-діловий стиль сучасної української літературної мови.
    • ПЗ3. Офіційно-діловий стиль сучасної української літературної мови.
    • СРЗ, К
  • 4 тиждень. 
    • Л4. Науковий стиль сучасної української літературної мови.
    • ПЗ4. Науковий стиль сучасної української літературної мови.
    • СРЗ, К РР початок етапу 2
  • 5 тиждень. 
    • Л5. Художній стиль сучасної української літературної мови 
    • ПЗ5. Художній стиль сучасної української літературної мови 
    • СРЗ, К
  • 6 тиждень. 
    • Л6. Розмовний стиль сучасної української літературної мови  
    • ПЗ6. Розмовний стиль сучасної української літературної мови  
    • СРЗ, К
  • 7 тиждень. 
    • Л7. Конфесійний та епістолярний стилі сучасної української літературної мови. 
    • ПЗ7. Конфесійний та епістолярний стилі сучасної української літературної мови. 
    • СРЗ, К
  • 8 тиждень. 
    • Л8. Стилістичне розшарування української лексики 
    • ПЗ8. Стилістичне розшарування української лексики 
    • СРЗ, К, МКР1
  • 9 тиждень. 
    • Л9. Стилістичне використання синонімії та антонімії 
    • ПЗ9. Стилістичне використання синонімії та антонімії 
    • СРЗ, К
  • 10 тиждень. 
    • Л10. Лексика іншомовного походження та її стилістичне використання 
    • ПЗ10. Лексика іншомовного походження та її стилістичне використання 
    • СРЗ, К РР початок етапу 3
  • 11 тиждень. 
    • Л11. Термінологічна лексика в різних стилях мови  
    • ПЗ11. Термінологічна лексика в різних стилях мови  
    • СРЗ, К
  • 12 тиждень. 
    • Л12. Стилістичні функції професіоналізмів, жаргонізмів та арготизмів 
    • ПЗ12. Стилістичні функції професіоналізмів, жаргонізмів та арготизмів 
    • СРЗ, К
  • 13 тиждень. 
    • Л13. Етимологія. Стилістичні можливості внутрішньої форми слова 
    • ПЗ13. Етимологія. Стилістичні можливості внутрішньої форми слова 
    • СРЗ, К РР початок етапу 4
  • 14 тиждень.
    • Л14. Стилістичне використання фразеології 
    • ПЗ14. Стилістичне використання фразеології 
    • СРЗ, К
  • 15 тиждень. 
    • Л15. Мовно-виразові засоби стилістики  
    • ПЗ15. Мовно-виразові засоби стилістики  
    • СРЗ, К, МКР2

 

Індивідуальна робота

Виконується РР. 

Мета РР: розвиток самостійності у набутті практичних навичок при створенні медіапродуктів для преси, радіо, телебачення та Інтернет; вироблення поглибленого підходу до заданої проблеми на підставі теоретичних знань, отриманих при вивченні дисципліни.

Тематика PP:

  • Основи культури української мови.
  • Стилістичні можливості рідної мови.
  • Стилістичне використання фразеологічних одиниць у мові ЗМІ.
  • Крилаті вирази в мові сучасних мас-медіа.
  • Засоби мовної експресіїї на сторінках сучасних ЗМІ.
  • Функціонування синонімів у мові ЗМІ.
  • Стилістичне використання багатозначності слова в сучасних ЗМІ.
  • Стилістичне використання омонімії в мові періодичних видань.
  • Стилістичне використання паронімії в мові періодики.
  • Стилістичне використання антонімії у мові періодичних видань.
  • Стилістичне використання метафор у мові періодичних видань.
  • Стилістичне використання метафор у текстах реклами.
  • Мовна гра та гумор в рекламному тексті.
  • Особливості використання іншомовної лексики в засобах масової інформації.
  • Стилістичні функції діалектизмів у мові ЗМІ.
  • Стилістичне використання розмовної лексики в мові преси.
  • Жаргонна лексика в мові сучасної української преси.
  • Неологізми в мові засобів масової інформації.
  • Функціонування термінів у сучасній пресі.
  • Стійкі сполуки в мові періодичних видань.

Етапи виконання РР

  • 1–2 тиждень Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3–7 тижні Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8–12 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 13–15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин.

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин;
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом 67 годин;
  • виконання РР – 8 годин;
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1 – 25 балів (8 тиждень, верескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
  • РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
  • МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (3 запитання – 20 балів кожне) та практичної частини (1 завдання – 40 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До іспиту допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Іспит відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання іспиту відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.