Культура мови та риторика 2

ID: 7451
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2019.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Форма контрою: 
Екзамен.

Анотація навчальної дисципліни

Мета – оволодіння вміннями та навичками мовного впливу на слухачів у процесі комунікації, підвищення рівня загальномовної підготовки, мовної грамотності; формування та розвиток у майбутнього фахівця комплексної (мовленнєвої, лінгвістичної, соціокультурної) комунікативної компетенції, що становить сукупність знань, умінь, особистості, необхідних для встановлення міжособистісного контакту в соціально-культурній, професійній (навчальній, науковій, виробничій та ін.) сферах і ситуаціях людської діяльності; набуття комунікативного досвіду, що сприяє розвиткові креативних здібностей студентів та спонукає до самореалізації фахівців, активізує пізнавальні інтереси, реалізує евристичні здібності як визначальні для формування професійної майстерності та конкурентоздатності сучасного фахівця.

Завдання навчальної дисципліни: сформувати чітке і правильне розуміння ролі культури мови у професійній діяльності та побуті; забезпечити досконале володіння нормами сучасної української літературної мови та дотримання вимог культури усного й писемного мовлення; сформувати у студентів системні знання про сутність комунікації та її види, про основні норми літературної мови, про культуру мови та її складові, про правила створення монологу при публічному виступі, виробити навички самоконтролю за дотриманням мовних норм у спілкуванні при проведенні дискусії та диспуту, діалогу та полілогу.

Основні результати навчання

Оцінювати свій або чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована й проведена самостійно або з колегами
Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою.
Передбачати реакцію аудиторії на інформаційний продукт або на інформаційні акції, зважаючи на положення й методи соціально-комунікаційних наук.
Генерувати інформаційний контент за заданою темою з використанням доступних, а також обов’язкових джерел інформації.
Створювати грамотний медіапродукт на задану тему, визначеного жанру, з урахуванням каналу поширення чи платформи оприлюднення.

Кількість аудиторних занять

30 аудиторних годин – лекційні заняття; 46 аудиторних години – практичні заняття.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до заняття й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті; К – консультації викладача; МКР – модульна контрольна робота.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень
Л1. Розвиток риторики в античності 
ПЗ 1. Риторика в Давній Греції
ПЗ 2. Особливості елліністичної риторики
СРЗ, К

2 тиждень
Л2. Розвиток риторики в античності
ПЗ 3. Риторика у Давньому Римі, 
СРЗ, К

3 тиждень
Л3. Риторика та християнство
ПЗ 4. Становлення християнської гомілетики.
ПЗ 5. Риторика в системі середньовічної освіти
СРЗ, К

4 тиждень
Л4. Риторика в епоху Відродження та Нового часу.
ПЗ 6. Риторика в епоху Відродження та Нового часу. 
СРЗ, К

5 тиждень
Л5. Розвиток риторики в Україні. 
ПЗ 7. Риторика у Києво-Могилянській академії. 
ПЗ 8. Розвиток ораторського мистецтва в Україні в ХІХ - ХХ ст.
СРЗ, К

6 тиждень
Л6. Головні напрями неориторики. Семіотичний характер неориторики
ПЗ 9. Загальна характеристика лінгвістичної та аргументативної риторики
СРЗ, К

7 тиждень
Л7. Основні роди, види і жанри красномовства
ПЗ 10. Промови з певної нагоди.
ПЗ 11. Види красномовства (академічне, політичне, дипломатичне та суспільно-побутове)
СРЗ, К, МКР1

8 тиждень
Л8. Ефективна мовна комунікація.
ПЗ 12. Оратор і аудиторія. Контакт з аудиторією.
СРЗ, К

9 тиждень
Л9. Цільові установки мовного спілкування. 
ПЗ 13. Мовна діяльність, мотивація мовного спілкування
ПЗ 14. Практичні правила переконання: - золоте правило риторики, - десять залізних правил переконання
СРЗ, К

10 тиждень
Л10. Тактика переконання. психологічні принципи впливу на людину під час спілкування.
ПЗ 15. Риторичні методи та спекулятивні прийоми переконання.
СРЗ, К

11 тиждень
Л11. Конфлікт у діловому спілкуванні. 
ПЗ 16. Типологія конфліктів. Причини виникнення конфліктів.
ПЗ 17. Стратегія поведінки у конфліктній ситуації
СРЗ, К

12 тиждень
Л12. Предмет риторики. Інвенція. Поняття про стратегію оратора
ПЗ 18. Модуси публічного виступу. Загальна характеристика розділів риторики
СРЗ, К

13 тиждень
Л13. Диспозиція. Способи подання матеріалу
ПЗ19. Способи подання матеріалу.
ПЗ 20. Організація промови. Вступ, головна частина та завершення промови
СРЗ, К

14 тиждень
Л14. Елокуція. Риторичні фігури та тропи.
ПЗ 21. Риторичні фігури та тропи.
СРЗ, К

15 тиждень
Л15. Меморія та акція.
ПЗ 22. Способи запам'ятовування промови.
ПЗ 23. Інтонування. Техніка дихання і техніка мовлення
СРЗ, К, МКР2

Індивідуальна робота: Не передбачена

Самостійна робота

Самостійна робота складає 105 годин.
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 15 годин;
2) підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом – разом 60 години;
3) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 10 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль  1
ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
ПЗ 2. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 4. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 5. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 8. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 10. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 11. Оцінка за виконання – 1 бал. 
 (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
МКР1 – 30 балів (7 тиждень, перескладання можливе протягом 8–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль  2
ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бал. 
ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 15. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 16. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 17. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 18. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 19. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 20. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 21. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 22. Оцінка за виконання – 1 бал. 
ПЗ 23. Оцінка за виконання – 1 бал. 
(Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
МКР2 – 30 балів (15 тиждень).
Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання – 30 балів кожне) та практичної частини (1 завдання – 40 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання МКР здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час модульних тестувань забороняється використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки.