Теорія та історія журналістики

ID: 7392
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Рік впровадження: 
2018.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Містить реферативну роботу
Форма контрою: 
Екзамен.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни: розглянути основи теорії журналістики й проаналізувати процес становлення і розвитку української і світової журналістики, враховуючи нову джерельну базу. 

Завдання дисципліни: виділяти об’єкт теорії журналістики; аналізувати матеріали із сучасних мас-медіа, виділяючи при цьому використані конкретні методи і жанри; розглянути найновіші джерела з теорії та історії журналістики

Основні результати навчання 

Систематично читати літературу за фахом (у тому числі закордонну), уміння складати реферати, анотації, аналітичні огляди тощо.
Організовувати й проводити дослідження у сферах журналістики, реклами та зв’язків з громадськістю, здійснювати сегментацію цільової аудиторії та встановлювати структуру попиту та пропозицій, розробляти практику просування.
Розробляти оптимальні за складом та функціональністю засоби мультимедійних компонентів для використання у журналістиці, рекламі та PR.
Ідентифікувати джерела інформації на основі методології визначення і отримання соціоекономічних даних; збирати та аналізувати необхідну інформацію, використовуючи різноманітні техніки збору фактів і методи дослідження.
Оперативно здобувати інформацію, використовуючи традиційні техніки збору фактів і методи дослідження.
Участь у формуванні ефективних внутрішніх комунікацій, націлених на створення і підтримання сприятливого психологічного клімату в колективі, мотивацію співробітників на активну діяльність і розвиток організації.
Встановлення ефективної ділової комунікації з усіма суб’єктами інформаційного ринку, користувачами, партнерами, органами влади та управління, засобами масової інформації.

Кількість аудиторних занять

30  годин – лекційних занять, 30 годин – практичних занять.

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

Л – лекційні заняття; СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти; ПЗ – практичні заняття – практична підготовка до заняття й активна участь в обговоренні питань і виконанні завдань безпосередньо на занятті; МКР – модульна контрольна робота; РР – реферативна робота; К – консультації викладача.

Тематика та види навчальних занять

1 тиждень
Л1. Теорія журналістики як наука та предмет вивчення. 
ПЗ1. Предмет наукового зацікавлення у журналістикознавстві.
СРЗ, К

2 тиждень
Л2. Аналіз праць із теорії журналістики в Україні та світі.
ПЗ2. Нові праці з теорії журналістики в Україні (2014-2018).
СРЗ, К, РР початок етапу 1.

3 тиждень
Л3. Журналістика як масово-інформаційна діяльність.
ПЗ3. Масові комунікації і журналістикознавство: взаємовплив і відмінності в теоретичному вимірі.
СРЗ, К

4 тиждень
Л4. Традиційні медіа в Україні: стан і перспективи розвитку.
ПЗ4. Стан і перспективи розвитку традиційних медіа в Україні.
СРЗ, К, РР початок етапу 2.

5 тиждень
Л5. Нові медіа в Україні: стан і перспективи розвитку.
ПЗ5. Стан і перспективи розвитку нових медіа в Україні. 
СРЗ, К

6 тиждень
Л6. Жанри журналістики.
ПЗ6. Розгляд і аналіз жанрів журналістики в нових наукових публікаціях українських і зарубіжних дослідників.
СРЗ, К

7 тиждень
Л7. Розгляд і аналіз жанрів журналістики в нових наукових публікаціях українських і зарубіжних дослідників.
ПЗ7. Оновлення жанрової системи сучасної журналістики.
СРЗ, К

8 тиждень
Л8. Історія журналістики як предмет наукового дослідження.
ПЗ8. Предмет наукового дослідження в контексті історії журналістики.
СРЗ, К, МКР1

9 тиждень
Л9. Аналіз нових наукових праць з історії української та світової журналістики.
ПЗ9. Аналіз нових наукових праць з історії української та світової журналістики.
СРЗ, К

10 тиждень
Л10. Дискусії і полеміки щодо питань періодизації історії української журналістики. 
ПЗ10. Періодизація історії української журналістики: дискусії і полеміки.
СРЗ, К, РР початок етапу 3.

11 тиждень
Л11. Репресивні заходи російського уряду проти українського слова й перенесення розвитку української журналістики до Австро-Угорщини.
ПЗ11. Перенесення розвитку української журналістики до Австро-Угорщини через репресивні заходи російського уряду.
СРЗ, К

12 тиждень
Л12. Українська зарубіжна періодика (остання чверть XIX – XX ст.).
ПЗ12. Розгляд української зарубіжної періодики (остання чверть XIX – XX ст.).
СРЗ, К

13 тиждень
Л13. Журналістика України в радянську добу.
ПЗ13. Журналістика України в радянську добу.
СРЗ, К, РР початок етапу 4.

14 тиждень
Л14. Українські ЗМК у боротьбі за державність України.
ПЗ14. Українські ЗМК у боротьбі за державність України.
К, СРЗ

15 тиждень
Л15. Українські ЗМК у добу незалежності України.
ПЗ15. Українські ЗМК у добу незалежності України.
СРЗ, К, МКР2

Індивідуальна робота

Виконується РР. 

Мета РР: навчити здійснювати анотування, опанувати навичками інформаційного пошуку; критичного огляду відповідних джерел інформації (наукових публікацій, спеціалізованої літератури тощо); написання наукової роботи, підготовки доповіді на задану тему.

Тематика РР:
Праці із теорії журналістики в Україні та світі.
Журналістика як масово-інформаційна діяльність.
Масові комунікації і журналістикознавство: взаємовплив і відмінності в теоретичному вимірі
Традиційні медіа в Україні: стан і перспективи розвитку.
Стан і перспективи розвитку традиційних медіа в Україні
Нові медіа в Україні.
Стан і перспективи розвитку нових медіа в Україні
Жанри журналістики в нових наукових публікаціях українських дослідників
Розгляд і аналіз жанрів журналістики в нових наукових публікаціях зарубіжних дослідників.
Оновлення жанрової системи сучасної журналістики
Історія журналістики як предмет наукового дослідження.
Наукове дослідження в контексті історії журналістики
Аналіз нових наукових праць з історії української та світової журналістики
Дискусії і полеміки щодо питань періодизації історії української журналістики. 
Періодизація історії української журналістики: дискусії і полеміки
Репресивні заходи російського уряду проти українського слова
Розвиток української журналістики у Австро-Угорщині
Українська зарубіжна періодика (остання чверть XIX – XX ст.)
Журналістика України в радянську добу
Українські ЗМК у боротьбі за державність України
Українські ЗМІ у добу незалежності України.

Етапи виконання РР

12 тиждень 
Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
3–7 тижні 
Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
8–12 тижні
Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
1315 тиждень
Захист роботи.

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин. 
Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 30 годин;
2) підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань – разом – разом 52 годин;
3) виконання РР – 8 годин;
4) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1
ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
(Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
МКР1 – 25 балів (8 тиждень, верескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2
ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
(Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 15 тиждень.
МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 30 балів максимум) та практичної частини (1 завдання – 40 балів максимум). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

Підсумковим контролем із дисципліни є екзамен. 
До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзаменів відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватися принципів академічної культури та академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання / перескладання екзамену здійснюється у встановлений деканатом термін.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.