Медіакритика

ID: 7339
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять; 30 годин практичних занять..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

дати студентам комплекс знань і умінь, необхідних для практики сучасної медіакритики, яка безпосередньо пов’язана з редакторською професією. Зростання потоків інформації супроводжується розвитком маніпулятивних практик, які застосовуються з метою отримати зиск - комерційний чи політичний. Критичний погляд редактора на медіа має бути на захисті суспільної свідомості.

Завдання дисципліни:
  • оволодіти системою правил і принципів медіакритичної діяльності, вироблених практикою організації інформаційного матеріалу, психології творчості, журналістської етики тощо;
  • сформувати поняття про медіакритичні аспекти редакторського фаху;
  • навчити здійснювати медіакритичні дослідження регіонального інформаційного простору.

 

Основні результати навчання

  • Забезпечувати громадськість якісною щодо змісту,  форми та впливу мас-медійною продукцією.
  • Створювати й критично оцінювати власну медіапродукцію з погляду професіональної вправності та з урахуванням ринку інформаційних послуг.
  • Продукувати, аналізувати, редагувати та критично оцінювати журналістські, рекламні та PR-тексти і просувати їх на різних медіаплатформах.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • РР – реферативна робота;
  • К – консультації.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Медіакритика як галузь журналістської діяльності. Предмет і основні характеристики медіакритики.
    • ПЗ1. Основні характеристики медіакритики
    • СРЗ. К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Види журналістської критики ЗМІ. Становлення медіакритики.
    • ПЗ2. Види журналістської критики ЗМІ. Становлення медіакритики.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 1
  • 3 тиждень
    • Л3. Функції медіакритики. Інформаційно-комунікативна функція. Пізнавальна функція. Регулятивна функція.
    • ПЗ3. Функції медіакритики. Інформаційно-комунікативна функція. Пізнавальна функція. Регулятивна функція.
    • СРЗ. К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Функції медіакритики. Корекційна функція. Просвітницька функція. Соціально-організаторська функція. Комерційно-промоційна функція.
    • ПЗ4. Функції медіакритики. Корекційна функція. Просвітницька функція. Соціально-організаторська функція. Комерційно-промоційна функція.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 2
  • 5 тиждень
    • Л5. Форми медіакритики. 
    • ПЗ5. Форми медіакритики в ЗМІ.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Жанри медіакритики. Провідні українські журналісти і публіцисти як критики ЗМІ.
    • ПЗ6. Жанри медіакритики. 
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Українські журналісти та публіцисти як критики ЗМІ.
    • ПЗ7. Українські журналісти та публіцисти як критики ЗМІ.
    • СРЗ. К. 
  • 8 тиждень
    • Л8. Соціальна роль медіакритики. Суспільна довіра до ЗМІ, проблема довіри.
    • ПЗ8. Соціальна роль медіакритики. Суспільна довіра до ЗМІ, проблема довіри.
    • СРЗ. К. МКР1
  • 9 тиждень
    • Л9. Роль медіакритики у захисті культури.
    • ПЗ9. Роль медіакритики у захисті культури.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Взаємодія ЗМІ і аудиторії в умовах інформаційного ринку. Питання соціальної відповідальності ЗМІ.
    • ПЗ10. Взаємодія ЗМІ і аудиторії в умовах інформаційного ринку. Питання соціальної відповідальності ЗМІ.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 3
  • 11 тиждень
    • Л11. Медіакритика і захист інформаційних прав та інтересів громадян. Роль меді критики у формуванні інформаційної культури.
    • ПЗ11. Медіакритика і захист інформаційних прав та інтересів громадян. Роль меді критики у формуванні інформаційної культури.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Медіакритика, медіаосвіта та екологія інформації. Соціально відповідальна преса.
    • ПЗ12. Медіакритика, медіаосвіта та екологія інформації. Соціально відповідальна преса.
    • СРЗ. К. 
  • 13 тиждень
    • Л13. Розважальна тенденція сучасних ЗМІ. «Жовта» преса. Засилля шоу. 
    • ПЗ13. Розважальна тенденція сучасних ЗМІ. «Жовта» преса. Засилля шоу.
    • СРЗ. К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Проблеми замовної журналістики. Ознаки, види і наслідки «джинси». 
    • ПЗ14. Проблеми замовної журналістики. Ознаки, види і наслідки «джинси». 
    • СРЗ. К. РР початок етапу 4.
  • 15 тиждень
    • Л15. Інформаційний простір як об’єкт медіакритики.
    • ПЗ15. Інформаційний простір як об’єкт медіакритики.
    • СРЗ. К. МКР2

 

Індивідуальна робота

Мета РР:
навчити здійснювати анотування стандартів, опанувати навичками інформаційного пошуку; критичного огляду відповідних джерел інформації (наукових публікацій, спеціалізованої літератури тощо); написання наукової роботи, підготовки доповіді на задану тему.

Тематика РР:

  • Академічна медіакритика в Україні.
  • Становлення медіакритики в Україні і за кордоном.
  • Особливості медіакритики як творчої діяльності.
  • Свобода слова як одна із передумов розвитку медіакритики.
  • Цензура як об’єкт аналізу медіакритики.
  • Медіакритичні дослідження проблем свободи слова.
  • Медіаекологічні проблеми і медіакритика.
  • Авторство як об’єкт медіакритичного аналізу.
  • «Джинса» як об’єкт медіакритичного аналізу.
  • Жанри вітчизняної медіакритики (огляд, рецензія, коментар, есе, творчий портрет, репліка тощо).
  • Медіакритика і довіра громадян до ЗМІ.
  • Роль медіакритики в розв’язанні проблем захисту культури гуманізму.
  • Роль демократичної медіакритики в захисті інформаційних прав громадян.
  • Значення медіакритики в період передвиборчих кампаній.
  • Можливості медіакритики у протидії маніпулятивному впливу ЗМІ на масову аудиторію в політичних цілях.
  • Медіакритика та «інформаційні війни».
  • Основні маніпулятивні технології в системі ЗМІ.
  • Участь телебачення в політичній маніпуляції.
  • Проблема маніпуляції ЗМІ в рамках медіакритики.
  • Державна інформаційна політика як об’єкт медіакритичного аналізу.
  • Медіакритика і громадянське суспільство.
  • Медіакритика та Інтернет.

Етапи виконання РР

  • 1−2 тиждень Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3–7 тижні Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8–12 тижні Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 13−15 тиждень Захист роботи.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин.

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 30 годин;
  • підготовка до практичних занять – разом 30 годин;
  • виконання РР – 15 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 завдання). Відповідь на кожне теоретичне питання оцінюється максимум 10 балами. Правильне виконання практичного завдання оцінюється в 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. 

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ 1. Оцінка за виконання – 2 бали.
  • ПЗ 2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 3. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 7. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 8. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 8 тижня)
  • РР(ч.1). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 2 тиждень.
  • РР(ч.2). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1 – 25 балів (8 тиждень, перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ 9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 11. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 12. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ 14. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ 15. Оцінка за виконання – 5 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • РР(ч.3). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання – 12 тиждень. 
  • РР(ч.4). Оцінка за виконання – 2,5 балів. Термін надання та захист – 14 тиждень.
  • МКР2 – 25 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

Залік виставляється здобувачу вищої освіти як сумарна оцінка за виконання всіх елементів навчальної дисципліни не менше ніж на 60 %.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання МКР здобувача не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.