Естетика

ID: 7309
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
1.50.
Форма контрою: 
Залік.
Кількість аудиторних занять: 
16 аудиторних годин – лекційні заняття; 14 аудиторних годин – практичні заняття..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

формування знань та вмінь в сфері естетики на теоретичному та практичному рівні, здатність до цінування та поваги різноманітності та мультикультурності

Завдання дисципліни:
  • ознайомлення з основними принципами естетики;
  • ознайомлення з історичними особливостями естетики;
  • опрацьовування оцінки явищ культури та процесів у соціумі за допомогою критеріїв естетики.

 
 

Основні результати навчання

Знаходити і оцінювати естетичне в художній творчості, природі, в житті, в мистецтві

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • К – консультації викладача;
  • МКР – модульна контрольна робота.

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Предмет і структура естетики
    • ПЗ1. 1.Естетичний досвід та його різновиди: естетична цінність, естетичне сприйняття та задоволення, естетичний досвід.
    • СРЗ. К. РР початок 1 етапу.
  • 3 тиждень
    • Л2. Основні підходи щодо вирішення проблем естетики
    • ПЗ2. Проблема загально значущості естетичних понять.
    • СРЗ. К
  • 5 тиждень
    • Л3. Фундаментальні естетичні поняття
    • ПЗ3. Естетична свідомість: витоки й фактори формування естетичної свідомості, діалог індивідуального та суспільного у визначенні естетичного ідеалу; регулятивний характер естетичних понять.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 2
  • 7 тиждень
    • Л4. Поняття естетичної норми
    • ПЗ4. Нормативні поняття естетики: естетична норма, естетичний смак, канон, стиль.
    • СРЗ. К. МКР1
  • 9 тиждень
    • Л5. Естетична цінність мистецтва 
    • ПЗ 5. Естетика і мистецтво: художня цінність та естетична цінність, мова мистецтва, художня реальність і соціальне життя.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 3
  • 11 тиждень
    • Л6. Проблеми інтерпретації художнього твору
    • ПЗ6. Аналіз та інтерпретація художнього твору СРЗ, К  
  • 13 тиждень
    • Л7. Естетика як образ повсякдення
    • ПЗ 7. Взаємозв’язок та узгодження базових цінностей
    • СРЗ. К. МКР2. РР етап 4
  • 15 тиждень
    • Л8. Естетика як форма влади
    • СРЗ. К

 

Індивідуальна робота

Виконується РР.

Мета РР: розвиток самостійності студентів у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалення вмінь обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому та робити змістовні висновки.

Виконання реферативної роботи складається з 4 етапів: 

  • 1-3 тиждень – етап 1 – вибір теми, попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження. 
  • 5-7 тиждень – етап 2 – підготовка чорнового варіанту реферативної роботи. 
  • 9-11 тиждень – етап 3 – редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 13-15 тиждень – етап 4 – публічний захист.

Тематика РР:

  • Естетика і гуманітарне знання.
  • Значення естетики щодо формування культурних парадигм.
  • Естетика і стиль епохи.
  • Естетичні цінності: їх специфіка та статус у системі цінностей.
  • Чи існують межи у визначенні предмета естетичного переживання?  
  • Естетика і політика.
  • Релігійна естетика.
  • Естетичні критерії у теоретичному мисленні.
  • Естетика повсякдення.
  • Естетика свята.
  • Глобальне та локальне в естетичних вподобаннях людства.
  • Етикет як естетична форма та вимога етичних настанов. 
  • Естетичні коди молодіжних субкультур.
  • Естетичні пріоритети масової культурі.
  • Що відрізняє масову і елітарну культури с точки зору естетичного смаку? 
  • Мода як естетичний феномен.
  • Категорія прекрасного в історії естетичної думки.
  • Класифікація естетичних понять.
  • Пріоритетні напрями розвитку сучасної естетичної думки.
  • Гра як універсальне естетичне поняття. 
  • Естетика і мистецтвознавство.
  • Розуміння та інтерпретація художнього твору.
  • Мова мистецтва – діалог художнього та естетичного.
  • Природа художній творчості. 
  • Художня творчість і сутність мистецтва у сучасній культурі.
  • Естетична доцільність щодо дотримання стилю.
  • Простір і час у художньої свідомості.
  • Сучасне мистецтво: чи існує межа його визначення?
  • Акціонізм як спосіб конструювання соціальних відносин.
  • Добро та краса – пошук абсолютних цінностей.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 15 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт: 

  • самостійне опрацювання теоретичного матеріалу – 8 годин; 
  • підготовка до практичних занять та модульних контрольних робіт – 7 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів. Максимальна сума накопичувальних балів в кожному модульному контролі – по 20 балів, а саме: у 1 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (10 балів), активна робота на практичному занятті (8 балів), РР – 2 бали; у 2 модулі – вирішення практичних завдань на ПЗ (11 балів), активна робота на практичному занятті (6 балів), РР – 3 бали. Максимальна оцінка за кожну модульну контрольну роботу складає – 30 балів.
 
Індивідуальне завдання. Бездоганне та своєчасне виконання та захист РР оцінюється у 5 балів (2 бали в семестровому модулі 1 та 3 бали в семестровому модулі 2), які складаються зі змістовного розкриття теми, наочного аналізу наукової думки з проблематичного питання відповідно до тематики РР та публічного захисту роботи. Робота має бути оформлена згідно зі стандартами та методичним забезпеченням дисципліни. Етапи 1-2 РР оцінюється максимум у 2 бали, етап 3 та 4 – 3 бали за представлення результатів роботи через доповідь та відповідь на додаткові запитання під час захисту.

Умови допуску до підсумкового контролю

До заліку допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Залік відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 
 
Складання/перескладання заліку відбувається за встановленим деканатом розкладом. 
 
Під час Л, ПЗ, МКР, З користуватися ґаджетами заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.