Професійно-ділові комунікації

ID: 6927
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
4.50.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
30 аудиторних години – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття.

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни

полягає у підвищенні рівня комунікативної компетентності майбутніх фахівців, засвоєння теоретичних знань і вироблення стійких навичок з мовної культури та етики сучасних професійно-ділових комунікацій, практичне оволодіння різноманітними стратегіями й тактиками для здійснення ефективної письмової й усної комунікації в професійному середовищі на міжособистісному й організаційному рівнях. 

Завдання дисципліни:
  • засвоїти понятійно-категоріальний апарат дисципліни;
  • опанувати правила та норми поведінки, прийняті у професійному середовищі;
  • сформувати знання про мову професійної комунікації, її вербальні та невербальні засоби, стратегії професійно-ділової взаємодії, уявлення про усні та писемні форми ділової комунікації в професійній сфері, про методи стимулювання критичного і творчого мислення для ефективного вирішення професійних проблем;
  • виробити вміння аналізувати конкретні ситуації, розпізнаючи типи комунікативних партнерів, їх індивідуальні особливості, що виявляються в трудовій діяльності, та вирішувати конфліктні ситуації в професійному середовищі; сформувати навички самопрезентації та управління іміджем, необхідні для успішної професійної самореалізації;
  • оволодіти прийомами та навичками ділової комунікації, що використовуються в під час індивідуальної бесіди, у процесі колективного обговорення проблем, на перемовинах, у виступах перед аудиторією.

 

Основні результати навчання

Впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та веб-маркетингу. 

Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов. 

Використовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях на засадах толерантності, діалогу і співробітництва. 

Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді. 

 

Кількість аудиторних занять

30 аудиторних години – лекційні заняття; 30 аудиторних годин – практичні заняття.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • РР – реферативна робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультація викладача.

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Комунікація як невід’ємний елемент професійної діяльності. 
    • ПЗ1. Роль комунікації в професійній та діловій сфері.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 1.
  • 2 тиждень
    • Л2. Вербальна комунікація в ситуаціях професійно-ділової взаємодії.
    • ПЗ2. Техніка мовленнєвої комунікації в ситуаціях професійно-ділової взаємодії.
    • СРЗ. К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Використання невербальних засобів у процесі професійно-ділової взаємодії. 
    • ПЗ3. Специфіка використання немовленнєвих засобів комунікації у професійно-діловій сфері.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 2.
  • 4 тиждень 
    • Л4. Організація простору ділової комунікації в професійній сфері.
    • ПЗ4. Дистанціювання та організація простору ділової та професійної комунікації.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень 
    • Л5. Комунікативні типи учасників професійно-ділової взаємодії. 
    • ПЗ5. Типологія ділових партнерів та особливості взаємодії з ними.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень 
    • Л6. Ґендерні аспекти професійно-ділової комунікації. 
    • ПЗ6. Ґендерні аспекти комунікативної поведінки в професійно-діловій сфері. Проблема ґендерної рівності.
    • СРЗ. К.
  • 7 тиждень 
    • Л7. Бар’єри професійно-ділової комунікації. Спотворення інформації. 
    • ПЗ7. Бар’єри комунікації у професійній та діловій сфері.
    • МКР1. СРЗ. К.
  • 8 тиждень 
    • Л8. Тактики впливу і маніпуляції у професійно-діловій сфері. 
    • ПЗ8. Вплив і маніпуляції в професійній та діловій комунікації.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 3.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Критика і компліменти в професійній та діловій комунікації
    • ПЗ9. Роль критики і компліментів у вирішенні професійних проблем.
    • СРЗ. К.
  • 10 тиждень 
    • Л10. Конфлікти та шляхи їх вирішення у професійній та діловій сфері. 
    • ПЗ10. Природа конфлікту в професійній та діловій сферах.
    • СРЗ. К.
  • 11 тиждень 
    • Л11. Професійна етика фахівця з інформаційної діяльності. Професійна відповідальність. 
    • ПЗ11. Професійна етика та професійна відповідальність фахівця з інформаційної діяльності.
    • СРЗ. К.
  • 12 тиждень 
    • Л12. Письмові форми професійно-ділової взаємодії. 
    • ПЗ12. Документаційний супровід професійно-ділової взаємодії. Ділове (зокрема й електронне) листування.
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень 
    • Л13. Усні форми професійно-ділової взаємодії. Публічне мовлення. 
    • ПЗ13. Міжособистісне й групове вирішення професійних проблем. Публічна комунікація в роботі фахівця інформаційної діяльності.
    • СРЗ. К. РР початок етапу 4.
  • 14 тиждень 
    • Л14. Імідж ділової людини та фахівця. Технологічні принципи формування іміджу. 
    • ПЗ14. Роль іміджу у професійній самореалізації фахівця з інформаційної діяльності.
    • СРЗ. К.
  • 15 тиждень 
    • Л15. Методи стимулювання критичного і творчого мислення фахівців. 
    • ПЗ15. Тренінг «Методи стимулювання критичного і творчого мислення фахівців з інформаційної діяльності».
    • МКР2. СРЗ. К.

 

Індивідуальна робота

Передбачає виконання РР. 

Мета РР – розвиток самостійності здобувачів вищої освіти у доборі та опрацюванні джерел інформації з визначеної теми, удосконалення вмінь обирати суттєве, основне, а також давати оцінку проаналізованому та робити висновки. 

Тематика РР:

  • Специфіка ділової комунікації ХХІ століття.
  • Культура мовлення ділової людини.
  • Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях.
  • Психологічний клімат трудового колективу: його формування і вплив на ділові відносини.
  • Комунікативний портрет конкурентоздатного фахівця (на прикладі Вашого фаху).
  • Особливості ділової комунікації в країнах Сходу. 
  • Особливості ділової комунікації в країнах Європи та Америці. 
  • Інтернет як інструмент професійно-ділової комунікації.
  • Документаційне забезпечення ділової комунікація.
  • Цінності і символи в діловій комунікації. 
  • Професійно-ділові комунікації сучасного підприємства: наука або мистецтво?
  • Промислове шпигунство як незаконний збір комерційної інформації.
  • Проблема лідерства у професійних взаєминах.
  • Документування трудових відносин.
  • Міжкультурна професійна комунікація.
  • Стереотипи і бар'єри професійно-ділової взаємодії.
  • Невербальні засоби комунікації: вплив на ефективність професійно-ділової взаємодії. 
  • Національні особливості невербальних засобів комунікації.
  • Методи зняття напруги у професійно-діловій взаємодії.
  • Стреси і стресостійкість у професійній комунікації.
  • Евристичні методи виконання завдань у проффесійно-діловій комунікації фахівця з інформаційеої діяльності.
  • Професійна комунікація бібліотечного працівника: складові, специфіка реалізації.
  • Комунікативна стратегії маніпулятивного впливу в професійно-діловій взаємодії.

Етапи виконання РР: 

  • 1-2 тижні (1 етап)
  • Вибір теми та наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження.
  • 3-7 тижні (2 етап) 
  • Написання першого теоретичного розділу РР (вступ, аналіз історіографії, законодавчої бази тощо).
  • 8-12 тижні (3 етап)
  • Написання другого (аналітичного, практичного) розділу РР. Редагування тексту та підготовка до захисту (презентациія+доповідь).
  • 13-14 тижні (4 етап)
  • Захист РР.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 75 годин. 

Розподіл самостійної роботи за видами навчальної діяльності: 

  • підготовка до лекційних занять – 16 годин; 
  • підготовка до практичних занять – разом 21 година; 
  • виконання РР – 8 годин; 
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі протягом семестрів готуються до лекційних та практичних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи та реферативну роботу. Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (3 завдання). Відповідь на кожне теоретичне запитання оцінюється максимум у 5 балів. Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється максимум у 5 балів. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ПЗ1. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ2. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ3. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ4. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ5. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ6. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ7. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 7 тижня)
  • РР (1 етап). Оцінка за виконання – 1 бал. Термін надання – 2 тиждень.
  • РР (2 етап). Оцінка за виконання – 4 бали. Термін надання – 7 тиждень.
  • МКР1 – 25 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 9-11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

  • ПЗ8. Оцінка за виконання – 3 бали.
  • ПЗ9. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ10. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ11. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ12. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • ПЗ13. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ14. Оцінка за виконання – 2 бали. 
  • ПЗ15. Оцінка за виконання – 3 бали. 
  • (Термін надання виконаних робіт – до 15 тижня)
  • РР (3 етап). Оцінка за виконання – 1 бал. Термін надання – 12 тиждень. 
  • РР (4 етап). Оцінка за виконання – 4 бали. Захист РР – 13-14 тижні.
  • МКР2 – 25 балів (15 тиждень).
  • Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. 

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 25 балів) та практичної частини (2 завдання по 25 балів).

Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів.

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %. 

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. 

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності.

Виконаний здобувачем не свій варіант завдання МКР, екзаменаційного білета не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на модульній контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів здійснюється в термін встановлений деканатом.

Під час лекції здійснювати і приймати телефонні дзвінки заборонено.

Під час проходження модульного контролю і складання екзамену заборонено використовувати будь-які підручники, посібники, конспекти лекцій, шпаргалки, мобільні телефони.