Проектування інформаційних систем 1

ID: 6656
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2017.
Кількість кредитів ЄКТС: 
3.50.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кількість аудиторних занять: 
16 годин лекційних занять, 44 години лабораторних робіт..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

оволодіння здобувачами інформаційними технологіями аналізу складних систем і заснованими на міжнародних стандартах методами проектування інформаційних систем, навчання здобувачів принципам побудови функціональних і інформаційних моделей систем, проведення аналізу отриманих результатів, а також застосування інструментальних засобів підтримки проектування економічних інформаційних систем.

Завдання дисципліни: 
  • надання знань з теоретичних аспектів і методичних прийомів моделювання предметної області; 
  • навчити принципам застосування методів і прийомів моделювання бізнес-процесів, моделювання інформаційного забезпечення, об'єктно-орієнтованого аналізу і проектування інформаційних систем;
  • надання досвіду використання засобів і методів розробки вимог і специфікацій; 
  • формування досвіду розробляти і читати проектну документацію, використовуючи графічні мови специфікацій;
  • надання знань та навичок проектувати програмне забезпечення з використанням спеціалізованих програмних пакетів.

Програмні компетентності

  • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
  • Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
  • Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
  • Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
  • Здатність розробляти та управляти проектами.
  • Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
  • Здатність  аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область.
  • Здатність застосовувати стандарти в області ІСТ при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і  елементів інфраструктури організації.
  • Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації ІСТ та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші).
  • Здатність оцінювати та враховувати економічні, соцільні, технологічні та екологічні фактори на всіх етапах життєвого циклу інфокомунікаційних систем.
  • Здатність застосовувати інформаційні технології у ході створення, впровадженнята експлуатації системи менеджменту якості та оцінювати витрати на її розроблення та забезпечення.
  • Здатність вибору, проектування, розгортання інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування ІСТ та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
  • Здатність проводити обчислювальні експерименти, порівнювати результати експериментальних даних і отриманих рішень.
  • Здатність використовувати сучасні технології проектування в розробці алгоритмічного та програмного забезпечення ІСТ.
  • Здатність оволодіти сучасними технологіями програмування та тестування програмного забезпечення.
  • Здатність розробляти та управляти проектами, розуміти сучасний стан інформаційних технологій,  склад та різновид інформаційних систем та класів програмного забезпечення, використовувати сучасні методи обробки та зберігання даних, прикладне, системне та інструментальне забезпечення в складі інформаційної систем.
  • Здатність формувати нові конкурентоспроможні ідеї й реалізовувати їх у проектах (стартапах).

Програмні результати навчання

Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання ІСТ.

Проводити системний аналіз об’єктів проектування та обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та способів передачі інформації в ІСТ.

Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення ІСТ на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів ІСТ.

Застосовувати правила оформлення проектних матеріалів ІСТ, знати склад та послідовність виконання проектних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності.

Здійснювати системний аналіз архітектури підприємства та його ІТ-інфраструктури, проводити розроблення та вдосконалення її елементної бази і структури.

Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення ІСТ та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження.

Проектувати та розробляти прикладні інформаційні продукти для видобутку корисних знань і вироблення оптимальних стратегій прийняття рішень.

Обґрунтовувати вибір технічної структури та розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу ІСТ.

 

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ЛР – лабораторні роботи;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації.

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень
    • Л1. Призначення, завдання та класифікація ІС. [3, c.4-7]
    • ЛР1. Стадії і етапи процесу проектування ІС. [1, c.9-14].
    • СРС. К.
  • 2 тиждень
    • ЛР2. Побудова моделі предметної області. [1, c.14-18].
    • ЛР3.  Застосування методології DFD і IDEF3 для створення моделі процесів
    • [1, c.35-37].
    • СРС. К.
  • 3 тиждень
    • Л2. Функції та загальні вимоги до ІС [3, c.7-9]
    • ЛР4.  Ознайомлення з середовищем проектування. [3, c.100-106].
    • СРС. К.
  • 4 тиждень
    • ЛР5.  Створення логічної моделі даних. [1, c.25-27]
    • ЛР6. Створення фізичної моделі даних. [1, c.27-28]
    • СРС. К.
  • 5 тиждень
    • Л3. Види структур ІС. [3, c.9-12]
    • ЛР7. Порівняння методик моделювання. [1, c.23-27]
    • СРС. К.
  • 6 тиждень
    • ЛР8. Створення інтерфейсу ІС. [1, c.37-39]
    • ЛР9. Постановка задачи для розробки проекту. [1, c.37-44]
    • СРС. К.
  • 7 тиждень
    • Л4. Організація розробки ІС. [3, c.12-16]
    • ЛР10. Складання звіту про обстеження підприємства. [1, c.44-47].
    • СРС. К.
  • 8 тиждень
    • ЛР11. Складання загальних вимог до ІС підприємства. [3, c.35-41].
    • ЛР12. Опис системи обліку підприємства. [1, c.50-54].
    • МКР1. СРС. К.
  • 9 тиждень
    • Л5. Топології організації інформаційних систем. [3, c.16-20]
    • ЛР13. Опис складу автоматизованих бізнес-процесів підприємства. [1, c.59-61]
    • СРС. К.
  • 10 тиждень
    • ЛР14. Побудова організаційної діаграми підприємства. [1, c.61-68]
    • ЛР15. Побудова діаграми прецедентів підприємства. [1, c.70-76]
    • СРС. К.
  • 11 тиждень
    • Л6. Забезпечення надійності функціонування ІС. [3, c.24-27]
    • ЛР16. Побудова фізичної діаграми підприємства. [1, c.56-59]
    • МКР2. СРС. К.
  • 12 тиждень
    • ЛР17. Формування списку бізнес-процесів підприємства. [1, c.59-61].
    • ЛР18. Побудова діаграми подій підприємства. [1, c.70-76].
    • СРС. К.
  • 13 тиждень
    • Л7. Характеристики інформаційних систем. [3, c. 21-24].
    • ЛР19. Побудова дій менеджера групи планування і маркетингу підприємства. [1, c.76-80].
    • СРС. К.
  • 14 тиждень
    • ЛР20. Побудова дій менеджера групи закупівель підприємства. [1, c.80-84].
    • ЛР21. Побудова дій менеджера групи логістики підприємства.
    • СРС. К.
  • 15 тиждень
    • Л8. Життєвий цикл програмного забеспечення ІС. [3, c.41-46]
    • ЛР22 Формування таблиці операцій.
    • МКР2. СРС. К.

Індивідуальна робота

Не передбачено

Самостійна робота

Самостійна робота складає 55 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:
1) підготовка до лекційних занять – 10 годин;
2) підготовка до лабораторних робіт– 15 годин;
3) підготовка до екзамену – 30 годин.

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Дисципліна у 7 семестрі поділяється на 2 семестрові модулі. Здобувачі протягом 7 семестру готуються до лекційних та лабораторних робіт, виконують 2 модульні контрольні роботи.

Модульні контрольні роботи виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (1 запитання) та практичної частини (1 задача). Відповідь на е теоретичне питання оцінюється 10 балами. Правильне розв’язання задачі оцінюється в 10 балів.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Максимальна оцінка, яку може отримати здобувач за всі виконані види робіт – 100 балів. Залік оцінюється за системою: «зараховано», «не зараховано». Оцінка «зараховано» виставляється за умови отримання не менш, ніж 60 балів за всі види робіт. 

Семестровий модуль № 1

ЛР1- ЛР10.  – 30 балів. 
МКР1. – 20 балів (8 тиждень). Перескладання можливе протягом 9–11 тижнів за розкладом консультацій.

Семестровий модуль № 2

ЛР13- ЛР22.  – 30 балів. 
МКР2. – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни у кожному семестрі – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни в 7 семестрі є екзамен, білет до якого складається з теоретичної частини (2 запитання по 25 балів) та практичної частини (1 задача – 50 балів). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями 7 семестру дисципліни.

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.

Відсутність здобувача на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».

Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.

Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Заборонено використання будь-яких підручників, посібників, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

1.    Грекул В.І., Денищенко Г.Н., Коровкина Н.Л. Проектування інформаційних систем.- Інтернет-університет інформаційних технологій - ІНТУІТ.ру, 2005 185с.
2.    Ларман К. Застосування UML і шаблонів проектування. -М .: "Вільямс", 2002. - 624 с
3.    Ушакова І. О. 3.    Конспект лекцій – Х. : Вид. ХНЕУ, Харків, 2004, 125с
4.    Гома Х. UML. Проектування систем реального часу, паралельних і розподілених додатків - М .: "ДМК Прес", 2002. - 704 с.
5.    Грехем І. Об'єктно-орієнтовані методи. Принципи та практика -М ."Вільямс", 2004.-880 с.
6.    Вендров А. М. Проектування програмного забезпечення економічних інформаційних систем: підручник, М.: Фінанси і статистика, 2006. - 544 с.
7.    Гвоздьова В. А. Основи побудови автоматизованих інформаційних систем: підручник - М.: ИД "Форум": ИНФРА-М, 2007. - 320 с.
8.    Ізбачков Ю. С. Інформаційні системи: підручник 2-е вид. - СПб. : Пітер, 2006. - 656 с.
9.    Ушакова І. О. Основи системного аналізу об'єктів та процесів комп'ютеризації: навчальний посібник.- Х.: Вид. ХНЕУ, 2008. - 324 с.
10.    Гужва В. М. Інформаційні системи и технології на підпріємствах: навч. посібник - К.: КНЕУ, 2001. - 400 с.
11.    Дубаков А. А. Проектування інформаційних систем. - Томськ: Изд. ТПУ, 2011. - 258 с.
12.    Еліферов В. Г. Бізнес-процеси: Регламентація і управління: підручник М.: ИНФРА-М, 2004. -320 с.
13.    Інформаційні системи в економіці: підручник / за ред. Г. А. Титоренко. - М.: Юніті-Дана, 2008. - 463 с.