Фізика

ID: 5989
Навчальна дисципліна загальної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Форма контрою: 
Екзамен.
Кафедра: 
Викладач: 
ст. викладач Мілейко Т.М..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

Метою вивчення дисципліни є формування культури фізичного мислення і світогляду здобувачів освіти, комплексу знань щодо основних фізико-математичних методів, необхідних для аналізу та моделювання пристроїв, процесів і явищ, пошуку оптимальних рішень і найкращих способів реалізації цих рішень, знання та розуміння законів і методів діяльності у загальнонауковій сфері. вирішення конкретних інженерних завдань в галузі автоматизації.

Завдання дисципліни:
  • опанування здобувачами освіти фундаментальних понять, законів та теорій сучасної та класичної фізики, а також засобів фізичного дослідження;
  • повідомлення здобувачам освіти певної суми знань, що є фундаментальними і сприяють засвоєнню курсів загально-технічних та спеціальних дисциплін, дозволяють орієнтуватися в потоці наукової і науково-технічної інформації, характерному для  сучасної епохи;
  • формування у здобувачів освіти наукового світогляду;
  • оволодіння здобувачами освіти початковими навичками проведення експериментальних наукових досліджень при  вченні різноманітних фізичних явищ та оцінки похибок вимірювань.

 

 Програмні компетентності

  • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
  • Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
  • Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
  • Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
  • Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
  • Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
  • Здатність  аналізувати  об’єкт проектування   або функціонування та його предметну область.
  • Здатність проводити обчислювальні експерименти, порівнювати результати експериментальних даних і отриманих рішень.

 

Програмні результати навчання

  • Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання ІСТ.
  • Здатність до самонавчання та продовження професійного розвитку.

 

Кількість аудиторних занять

30 годин лекційних занять, 30 годин лабораторних занять.

 
Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л-лекційні заняття,
  • ЛР-лабораторні заняття,
  • СРЗ – самостійна робота здобувача вищої освіти,
  • МКР – модульна контрольна робота,
  • К - консультації

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Кінематика поступального руху матеріальної точки. Динаміка поступального руху матеріальної точки. Закон збереження імпульсу. Кінетична та потенціальна енергії. Закон збереження механічної енергії.
    •  [1, с. 4-8]; [2, с. 8-14]; [3, с. 7-26]; [6, с. 27-40,43-91]; [1, с. 81-87, 100]; [2, с. 106-112]; [3, с. 207-225];  
    • ЛР1. 1-01.Обробка результатів на прикладі вимірювань лінійних розмірів тіл. 
    • СРЗ. К. 
  • 2 тиждень 
    • Л2. Кінематика та динаміка обертального руху тіла. 
    • [2, с. 47-49]; [3, с. 94-96]; [6, с.27-40,95-118];  [1, с. 14-17]; [2, с. 19-25]; [3, с. 34-53]; [1, с.67-69]; [3, с. 153-155]; [1, с. 17-21]; [2, с. 26-32]; [3, с. 44, 99-100];  [1, с.34-41]; [3, с. 84-91, 97-112];
    • ЛР2. 1-05А. Визначення моменту інерції.
    • СРЗ. К. 
  • 3 тиждень
    • Л3. Основи статистичної фізики. Термодинаміка.
    • [1, с. 88-92]; [2, с. 126-136]; [3, с. 250-267, 269-273]; [6, с. 195-265]; [1, с. 101-107]; [2, с. 113-125]; [3, с. 227-248];  [1, с. 110, 115]; [2, с. 149-152]; [3, с. 300-306];  [1, с. 111-114]; 
    • ЛР3.1-06А. Дослідження законів динаміки поступального руху на машині Атвуда.  
    • СРЗ. К. 
  • 4 тиждень 
    • Л4. Електростатичне поле. Типи зарядів та їх взаємодія [1, с. 148-151, 158]; [2, с. 182-186]; [6, с. 316-343]; [9, с.3-23] [1, с. 152-157, 159-163]; [2, с. 187-201];
    • ЛР4. 1-09. Визначення моменту інерції тіл методом крутильних коливань.
    • СРЗ. К.
  • 5 тиждень 
    • Л5. Електричне поле у діелектриках. [1, с. 164-170]; [2, с. 202-214]; [6, с.348-383]; [9, с. 23-40] [1, с. 171-176]; [2, с. 217-226];21] [1, с. 177-178]; [2, с. 227-233];   
    • ЛР5. 1-20. Визначення питомої теплоємності твердих тіл.
    • СРЗ. К.
  • 6 тиждень 
    • Л6. Постійний електричний струм.  [1, с. 180]; [2, с. 234-236]; [6, с.388-404]; [9, с. 40-47]   
    • ЛР6. Дослідження електростатичного поля.
    • СРЗ. К. 
  • 7 тиждень 
    • Л7. Класична теорія електропровідності металів. [1, с. 190-195]; [2, с. 237-245]; [6, с.422-446]; [9, с. 47-55] [1, с. 181-188]; [2, с. 246-251];
    • ЛР7. 2-04. Підвищення границь вимірювання електровимірювальних приладів.
    • СРЗ. К. 
  • 8 тиждень 
    • Л8. Магнітне поле. Індукція магнітного поля. [1, с. 204-210]; [2, с. 270-286]; [6, с. 451-461]; [9, с. 55-66] [1, с. 211-215, 217-218]; [2, с. 287-289, 296-297, 302-307];
    • ЛР8. 2-05. Визначення питомого електричного опору провідників.
    • МКР1.
    • СРЗ. К. 
  • 9 тиждень 
    • Л9. Теорема Остроградського-Гаусса для вектору індукції. Явище електромагнітної індукції. Самоіндукція. Енергія магнітного поля. [1, с. 216, 219-221]; [2, с. 290-295, 298]; [6, с. 464-478]; [9, с.66-86]
    • ЛР9. 2-18. Визначення заряду електрона за траєкторією його руху у магнітному полі.
    • СРЗ. К. 
  • 10 тиждень 
    • Л10. Магнітне поле у речовині. [1, с. 236-246]; [4, с. 153-180];[1, с. 247-254]; [2, с. 346357]; [6, с. 491-511]; [9, с. 86-105]
    • ЛР10. 2-19. Вимірювання індуктивності провідників.
    • СРЗ. К. 
  • 11 тиждень 
    • Л11. Власні незгасаючі коливання. Додавання коливань. Згасаючі коливання. [1, с. 255-260]; [2, с. 358-362];  [1, с. 261-266]; [2, с. 363-370]; [1, с. 267-270]; [2, с. 371-373];  
    • ЛР11. 2-30. Визначення частоти коливань за фігурами Ліссажу.
    • СРЗ. К. 
  • 12 тиждень 
    • Л12. Вимушені коливання. Явище резонансу. Хвильові процеси. [1, с. 271-275]; [2, с. 374-378];  [1, с. 276-282]; [2, с. 379-384]; [1, с.284-287]; [2, с. 385-391]; 
    • ЛР12. 2-34. Визначення точки Кюрі. 
    • СРЗ. К.
  • 13 тиждень 
    • Л13. Інтерференція світла Дифракція світла. Поляризація світла. Теплове випромінювання. [1, с. 304-306, 316-330]; [2, с. 420-435];  [1, с. 332-336]; [2, с. 436-444]; . [1, с. 337-346]; [2, с. 445-452];  [1, с. 355-366]; [2, с. 465-477];  [6, с. 585-656]
    • ЛР13. 2-18. Визначення заряду електрона за траєкторією його руху у магнітному полі.
    • СРЗ. К. 
  • 14 тиждень 
    • Л14. Хвильова функція (псі-функція) і її статистичний зміст. Загальне рівняння Шредінгера. . Рівняння Шредінгера для стаціонарних станів. Квантово-механічна модель атома водню [1, с. 398-403]; [2, с. 515-518]; . [1, с. 403-406]; [2, с. 515, 518-528];[1, с. 407-416]; [6, с. 659-729]
    • ЛР14. 3-15. Визначення довжини хвилі світла за допомогою дифракційної ґратки. 
    • СРЗ. К. 
  • 15 тиждень 
    • Л15. Атомне ядро. Ядерні й термоядерні реакції. Елементарні частинки. [1, с. 386-392, 393-397]; [2, с. 504-514];  [1, с. 466-478, 484-495]; [2, с. 628-644];  [1, с. 497-508]; [2, с. 645-670]; [6, с. 828-860]
    • ЛР15. 3-24. Вивчення законів зовнішнього фотоефекту.
    • МКР2.
    • СРЗ. К.

 

Самостійна робота

Самостійна робота складає 120 годин.

Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять - 23 години,
  • підготовка до  лабораторних  занять - 67 годин,
  •  підготовка до  екзамену - 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень грунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Здобувачі освіти протягом семестру готуються до лекційних та лабораторних занять, виконують 2 модульні контрольні роботи. Модульні контрольні роботи №1 та №2 виконуються у письмовій формі. Модульна робота складається з теоретичної частини (20 тестових запитань) та практичної частини (2 завдання). Відповідь на кожне тестове запитання оцінюється максимум в 1 бал. Правильне виконання кожного практичного завдання оцінюється в 5 балів. За виконання лабораторних робіт здобувач освіти отримує 20 балів.  Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Семестровий модуль № 1

  • ЛР1 Оцінка за виконання- 2б (1 тиждень)        
  • ЛР2 Оцінка за виконання- 3б (2 тиждень) 
  • ЛР3 Оцінка за виконання- 3б (3 тиждень)        
  • ЛР4 Оцінка за виконання- 3б (4 тиждень)    
  • ЛР5 Оцінка за виконання- 3б (5 тиждень)        
  • ЛР6 Оцінка за виконання- 3б (6 тиждень)    
  • ЛР7 Оцінка за виконання- 3б (7 тиждень)        
  • ЛР8 Оцінка за виконання- 2б (8 тиждень)                                
  • МКР№1 – 30б (8 тиждень)
  • Перескладання можливе протягом 9-10 тижнів за розкладом консультацій

Семестровий модуль № 2

  • ЛР9 Оцінка за виконання- 3б (9 тиждень)        
  • ЛР10 Оцінка за виконання- 2б (10 тиждень)    
  • ЛР11 Оцінка за виконання- 3б (11 тиждень)        
  • ЛР12 Оцінка за виконання- 3б (12 тиждень)    
  • ЛР13 Оцінка за виконання- 2б (13 тиждень)        
  • ЛР14 Оцінка за виконання- 2б (14 тиждень)    
  • ЛР15 Оцінка за виконання- 3б,(15 тиждень)
  • МКР№2 – 30б (15тиждень)    

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів.

Підсумковим контролем з дисципліни є усний екзамен. Білет складається з теоретичної частини (2 запитання) та практичної частини (1 задача). Максимальна оцінка за правильні відповіді на всі питання екзаменаційного білету становить 100 балів. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни на не менш, ніж на 60 %.

Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни.

Складання/перескладання екзаменів зорганізується за встановленим відділом аспірантури розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання; за необхідністю з метою з’ясування всіх не зрозумілих питань, відвідувати консультації викладача. Дотримуватись принципів академічної доброчесності. 

Виконаний не свій варіант завдання здобувачем освіти не оцінюється.

Робота, яка виконана після встановлених викладачем термінів, не приймається.
 
Відсутність здобувача освіти на екзамені або на контрольній роботі відповідає оцінці «0».
 
Складання/перескладання екзаменів – за встановленим деканатом розкладом.
 
Під час лекції здійснювати телефонні дзвінки забороняється.

Під час розв’язання задач на МКР та екзамені дозволяється користуватися фізичними довідниками.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

Основна література

  1. Трофимова Т.И. Курс физики: Учеб. пособие для вузов / Т. И. Трофимова. — 6-е изд., стереотип.. — М. : Вьісш. школа, 1999. — 542 с.: ил. (84 прим.)
  2.  Детлаф А.А., Яворский Б.М. Курс физики: учебное пособие для технических вузов. / А.А. Детлаф, Б.М. Яворский. — 2-е изд., испр. и доп.- М.: Вьісш. школа, 2000. — 718 с.: ил. (153 прим.)
  3. Савельев И.В. Курс общей физики: учебное пособие для втузов: в 3 т. / И.В. Савельев. — 2-е изд., перераб. - М.: Наука, 1982 - Т. 1: Механика; Молекулярная физика. - М., 1982.- 432 с. (186 прим.)
  4. Савельев И.В. Курс общей физики: учебное пособие для втузов: в 3 т. / И.В. Савельев. — изд. 3-е, испр. —М.: Наука, 1987 — Т. 2: Электричество и магнетизм. Волны. Оптика.- М., 1988. — 496 с. (241 прим.)
  5. 5. Зачек І.Р., Кравчук І.М., Романишин Б.М. та ін. Курс фізики: Навч. підручник для техн. вузів (Фізика для інженерів) / За ред. І.Є. Лопатинського. - Львів: Бескид Біт, 2002. - 376 с. (62 прим.)
  6. Воловик П.М. Фізика для університетів.- Київ.ІРПІНЬ: Перун, 2005.- 860 с.
  7. Волькенштейн В.С. Сборник задач по общему курсу физики: для технических вузов / В.С. Волькенштейн. — Изд.доп. и перераб. — СПб.: Спец. лит.: Лань, 1999.328 с. (182 прим.)
  8. Чертов А.Г., Воробьев А.А., Федоров М.Ф. Задачник по физике : учеб. пособие для вузов / А.Г. Чертов, А.А. Воробьев, М.Ф. Федоров. — Изд. 4-е, перераб. и доп. — М.: Вьісшая школа, 1981. — 469 с.: ил. Задачник по физике. — М.: Вьісшая школа. 1990. — 430с. (169 прим.)

 

Додаткова література:

  1. Навчальний посібник. Електростатика. Постійний струм. Електромагнетизм., для студентів усіх спеціальностей., Н.М.Корнєва, 2016, 108 с.
  2. Конспект лекцій з розділу Коливання та хвилі для студентів усіх спеціальностей, Укл: Н.М.Корнєва.-Одеса : ОНПУ, 2016, 45с.
  3. Методичні вказівки до виконання розрохунково-графічних робіт, контрольних робіт та домашніх завдань з фізики. Розділ Електростатика. Склали В,О,Анисимов, Н,М,Корнєва, С.Г.Супрун.- Одеса ОНПУ, 2013,27с.
  4. Методичні вказівки до видання розрахунково-графічних контрольних робіт та домашніх завдань з фізики .Розділ Постійний струм. Склали В.О.Анисимов, Н.М.Корнєва, С.Г.Супрун.- Одеса, ОНПУ, 2014,25 с.
  5. Методические указания к лабораторним работам по физике.    Молекулярная физика / Тищенко В. В. и др. // ОПИ, 1990. — 47 с.
  6. Методические указания к лабораторним работам по физике. Раздел 'Електростатика. Постоянньїй ток" / Главацкий Д. Е. и др. // ОГПУ, 1993. — 69с. МВ01703.
  7. Методические указания к лабораторним работам по курсу физики. Раздел 'Олектричество и магнетизм" /Волкодав Ю. К. и др. // ОПИ, 1990. - 73с
  8. Методические указания по лабораторним работам по физике. Раздел "Оптика" / Мартиновська Н. В. и др. // ОПИ, 1990. — 61с.
  9. Методические указания к лаболаторним работам по физике. Раздел "Атомная физика" для студентов всех специальностей. / Сост. Д.Е. Главацкий и др. // ОПИ, 1991. - 56 с.
  10. Методичні вказівки до виконання розрахунково- графічних завдань з фізики. Розділ  "Механіка" / Главацький Д.Ю. та ін.// ОПІ, 1991. - 63 c. Електронна версія - вид.2 дороблене - кафедра, 2001. -  64 с.
  11. Методическая разработка для практических занятий по физике. Раздел  "Молекулярно-кинетическая теория,  термодинамика  и  реальные  газы"  /Главацкий Д.Е. и др.// ОПИ, 1990. - 38 c.
  12. Методические  указания  по  выполнению    контрольных работ и домашних заданий  по  физике. Раздел "Электромагнетизм, колебания  и  волны" /Главацкий Д.Е. и др.// ОПИ, 1990. - 68 c. Електронна версія - вид.2 дороблене - кафедра,  2000. - 69 с.
  13. Методические указания к  выполнению  расчетно- графических заданий по физике. Раздел "Оптика"/Главацкий Д.Е. и др.// ОПИ, 1998. - 51 c.
  14. Методические указания  по  выполнению  расчетно-графических работ  по  физике.  Часть ІІІ "Квантовая физика. Атомная и  ядерная  физика. Физика твердого тела" /Главацкий Д.Е. и  др.// ОПИ, 1991. - 51 c. Електронна версія - кафедра, 1999. - 51 с.
  15. Куценко А.Н., Свиридова Е.В.,  Спирихина  М.П. Элементы квантовой механики, ОГПУ, 1998, 1999. - 56 с.   Електронна версія дороблена МВ-46. N597-РС-2002.
  16. Методичні   вказівки    до      лабораторних  робіт з фізики. Розділ "Механіка"/Аниcимов В.О. та ін.// ОДПУ, 1994. - 55 c. Електронна версія дороблена - кафедра, 2000,- 55с.
  17. Методические указания к лабораторным работам  по физике. Молекулярная  физика / Тищенко В.В.и др.// ОПИ, 1990. - 47 с. Електрона версія дороблена - кафедра, 2000,- 48 с.
  18. Методические указания к  лабораторным  работам  по физике. Раздел "Электростатика.  Постоянный ток." /Главацкий Д.Е. и др// ОПИ, 1995. - 69 с.
  19. Методические указания к  лабораторным  работам  по физике. Раздел "Электромагнетизм"/ Рублев Ю.В. и др.// ОГПУ, 1997, 1998. - 61 с.
  20. Методические указания к  лабораторным  работам  по курсу физики. Раздел "Электричество и  магнетизм" /Волкодав Ю.К. и др.// ОПИ, 1990.-73 с. Електрона версія - кафедра, 1999.- 75 с. 
  21. Физика. Выпуск 1. Физические основы классической механики. Основы  молекулярно-кинетической теории, основы термодинамики.  Основы электро- статики. Законы постоянного тока/ Куценко А.Н. и др.// ОПУ, 1997, 1998, 1999. - 30 с.
  22. Методические указания к лабораторным  работам  по физике. Раздел "Колебания и волны" /Волкодав Ю.К. и др.//ОПИ, 1990. - 66 с. Електронна версія - кафедра, 2000.- 66 с.