Теорія і практика креативної діяльності

ID: 5870
Вибіркова дисципліна
Навчальна дисципліна професійної підготовки
Рік впровадження: 
2020.
Кількість кредитів ЄКТС: 
6.00.
Містить курсову роботу.
Форма контрою: 
Екзамен. Захист курсової роботи.
Кількість аудиторних занять: 
30 годин лекційних занять, 30 годин практичних занять..

Анотація навчальної дисципліни

Мета дисципліни:

дослідження креативної діяльності як креативного процесу, креативного продукту, креативної особистості та креативного середовища з огляду на теорії, що її досліджують, та практики, що її реалізують. Цілями освоєння дисципліни є підготовка фахівців в креативній галузі і, зокрема, у творчих індустріях, здатних вести дослідницьку та практичну діяльність в цій царині, спираючись на накопичений світовий і вітчизняний досвід. 

Завдання дисципліни:

освоєння і критична інтерпретація теорії і практики креативної діяльності; з’ясування особливостей та проблемних полів креативності як псхифізіологічного, соматичного і культурного феномену; формування сталих знань та науково-практичних методик роботи з сектором творчих індустрій, в тому числі методик картування, технологій включення творчих індустрій в програми міського та територіального розвитку; стимулювання вивчення феномену та розвитку практики творчих індустрій в українській науці та на регіональному рівні. 

 

Основні результати навчання

Вміти організовувати  командну роботу в інтелектуальній царині, ураховувати варіативність підходів як креативний резерв.

Популяризувати професію, дотримуючись етичних принципів.

Аналізувати культурні права та свободи людини, форми та механізми їхньої ідентифікації, інкультурації, культурної адаптації з врахуванням регіональної специфіки.

Розуміти і застосовувати для розв’язання складних задач і проблем професійної галузі методи та засоби стратегічного планування, прогнозування, моделювання культурних політик.

Здійснювати експертну оцінку культурних творів, послуг та благ, культурних практик, культурно-мистецьких та дозвіллєвих проектів.

Знати методи проведення досліджень та вміти аналізувати складність соціокультурних систем, розуміти складність задач оптимізації цих систем та їх елементів, та вдосконалювати методики їх проведення.

 

Форми організації освітнього процесу та види навчальних занять

  • Л – лекційні заняття;
  • ПЗ – практичні заняття;
  • СРС – самостійна робота здобувача вищої освіти;
  • КР – курсова робота;
  • МКР – модульна контрольна робота;
  • К – консультації;
  • Е - екзамен

 

Тематика та види навчальних занять

  • 1 тиждень 
    • Л1. Творчість як об’єкт дослідження в сучасній науці. Креативний процес - креативний продукт - креативна особистість - креативне середовище.
    • ПЗ1. Креативність в сучасних гуманітарних теоріях.
    • СРС.
    • К.
  • 2 тиждень
    • Л2. Феномен творчості в історико-культурному вимірі.
    • ПЗ2. Бінарність у історичному ставленні до творчості.
    • СРС,
    • К.
  • 3 тиждень
    • Л3. Психологія, нейрофізіологія та соматика креативності.
    • ПЗ3. Психофізіологія творчості. Gamestorming.
    • СРС.
    • К.
  • 4 тиждень
    • Л4. Психологія художньої творчості.
    • ПЗ4. Механізми, етапи і типологія актів художньої творчості. Gamestorming.
    • СРС.
    • К.
  • 5 тиждень
    • Л5. Сприйняття художнього артефакту як форма креативної діяльності.
    • ПЗ5. Проблема «насолоди від Тексту» в сучасному гуманітарному знанні. Flipped classroom.
    • СРС.
    • К.
  • 6 тиждень
    • Л6. Творчий процес в мистецтві як об’єкт дослідження.
    • ПЗ6. Креативність і соматика: шаманічні, логічні та психофізичні способи активації творчості. Тренінг.
    • СРС.
    • К.
  • 7 тиждень
    • Л7. Ч. Лендрі і Р. Флоріда: від «Креативного міста» до «Креативного класу».
    • ПЗ7. Проблема креативного стилю життя в теоріях культурних політик. Flipped classroom.
    • МКP№1.
    • СРС.
    • К.
  • 8 тиждень
    • Л8. Американська школа гуманістичної психології в розвитку розуміння креативності. 
    • ПЗ8. «Вправи Е.П. Торренса»: розвиток креативності через розвиток інших когнітивних структур. Тренінг-тестування.
    • СРС.
    • К.
  • 9 тиждень 
    • Л9. Технології картування задачі та «брейн-стормінг» як практики творчої акумуляції.
    • ПЗ9. Практикум з картування задачі. Gamestorming.
    • СРС.
    • К.
  • 10 тиждень
    • Л10. Медитативні практики у розвитку творчих здібностей.
    • ПЗ10. Практикум з медитації та дихальних практик.
    • СРС.
    • К.
  • 11 тиждень
    • Л11. Креативність як терапія: від арт- до трансакційної терапії.
    • ПЗ11. Практикум з арт- та трансакційної терапії. 
    • СРС.
    • К.
  • 12 тиждень
    • Л12. Постіндустріальна економіка і розвиток креативних індустрій. 
    • ПЗ12. Творчі кластери: історія, особливості розвитку та функціонування.
    • СРС.
    • К.
  • 13 тиждень
    • Л13. Творчі індустрії і розвиток міст.
    • ПЗ13. Gamestorming локальної творчої індустрії (командна робота).
    • СРС,
    • К.
  • 14 тиждень
    • Л14. Картування територій: оцінка регіональних ресурсів для розвитку креативних індустрій.
    • ПЗ14. Практикум з креативного картування за методикою EUCLIDUS. Gamestorming.
    • МКP№2.
    • СРС.
    • К.
  • 15 тиждень
    • Л15. Підприємства творчих індустрій, творчі кластери та креативні агенції. 
    • ПЗ15. Брейн-стормінг зі створення креативної агенції/кластера/продукту.
    • СРС.
    • КР.

 

Індивідуальна робота

Виконується КР, яка має командно-проектну спрямованість, проходить у форматі створення протягом семестру соціокультурного проекту/креативного проекту: на основі сучасних креативних стратегій, використання інструментів культурного картування ArcGIS, ArcView компанії ESRI, ГІС, додатків Google, схем культурних індустрій ЮНЕСКО та британської системи EUCLIDUS групи з 3-4 учасників створюють та презентують креативну карту певного локусу міста Одеси або будь-якого локусу Півдня України; можливе створення та презентація й PEST-аналізу  розвитку конкретного субсектора творчих індустрій, креативного кластеру або креативної агенції. КР презентується і захищається в рамках практичних занять. 

Мета КР: демонстрація знань, вмінь та навичок студента до використання сучасної гуманітарної методології, новітніх культурологічних дискурсів при PEST - аналізі сучасних креативних індустрій та практик, стану сучасного творчого процесу та прогнозування основних напрямів його розвитку у регіоні, Україні та світі. Теми курсових робіт щороку змінюються, обговорюються на науково-методичному семінарі та затверджуються на засідання кафедри культурології, мистецтвознавства і філософії культури.

  • 1-3 тижні: створення проектних команд, вибір та затвердження теми, вироблення способів адміністрування команди та консультування науковим керівником.
  • 4-7 тижні: попередній вибір наукових джерел, складання плану дослідження, визначення методики та розробка інструментарію дослідження, підготовка чорнового варіанту КР на основі командної роботи та консультацій наукового керівника.
  • 8-12 тижні: отримання консультацій та відгуку від наукового керівника, редагування та підготовка до захисту (презентація+доповідь).
  • 13-15 тижні: публічний захист КР.

 

Самостійна робота 

Самостійна робота складає 120 годин. Розподіл самостійної роботи за видами навчальних робіт:

  • підготовка до лекційних занять – 15 годин; 
  • підготовка до практичних занять та виконання індивідуальних контрольних завдань до них – 45 годин; 
  • виконання КР – 30 годин; 
  • підготовка до екзамену – 30 годин.

 

Процедура оцінювання

Система оцінювання рівня навчальних досягнень ґрунтується на принципах ЄКТС та є накопичувальною. Студенти впродовж семестру готуються до лекційних та практичних занять, виконують дві модульні контрольні роботи. Для забезпечення оперативного контролю за успішністю та якістю рівня навчальних досягнень здобувачів вищої освіти дисципліна поділяється на два семестрові модулі. Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів.

Модульні контрольні роботи з дисципліни виконуються у формі командної гри-тренінгу в авдиторії на 7 та 15 тижнях семестру. Модульна контрольна робота складається з творчого завдання для довільно створених груп на основі вивчення основної та додаткової літератури до курсу лекцій. Виконання модульних робіт полягає у створенні креативного проекту на основі головних технологічних інструментів курсу і складається з теоретичної та практичної (презентація та захист проекту) частин. Кожна з частин для кожного учасника оцінюється максимум у 10 балів після групового обговорення.

Кожний модуль оцінюється у максимально можливі 50 балів:

  • Семестровий модуль № 1
    • ПЗ1. Оцінка за виконання – 4 балів (1 тиждень).
    • ПЗ2. Оцінка за виконання – 4 балів (2 тиждень).
    • ПЗ3. Оцінка за виконання – 4 балів (3 тиждень).
    • ПЗ4. Оцінка за виконання – 4 балів (4 тиждень).
    • ПЗ5. Оцінка за виконання – 4 балів (5 тиждень).
    • ПЗ6. Оцінка за виконання – 4 балів (6 тиждень).
    • ПЗ7. Оцінка за виконання – 4 балів (7 тиждень).
    • КР(ч.1). Оцінка за виконання – 30 балів. Термін надання – 7 тиждень.
    • МКР1. Модульна контрольна робота – 20 балів (7 тиждень). Перескладання можливе протягом 8–10 тижнів за розкладом консультацій.
  • Семестровий модуль № 2
    • ПЗ8. Оцінка за виконання – 4 балів (8 тиждень).
    • ПЗ9. Оцінка за виконання – 4 балів (9 тиждень).
    • ПЗ10. Оцінка за виконання – 4 балів (10 тиждень).
    • ПЗ11. Оцінка за виконання – 4 балів (11 тиждень).
    • ПЗ12. Оцінка за виконання – 4 балів (12 тиждень).
    • ПЗ13. Оцінка за виконання – 4 балів (13 тиждень).
    • ПЗ14. Оцінка за виконання – 4 балів (14 тиждень).
    • ПЗ15. Оцінка за виконання – 4 балів (15 тиждень).
    • КР (ч.2). Оцінка за виконання – 30 балів.  Захист курсової роботи оцінюється у 40 балів. Термін надання та захист – 14–15 тижні. 
    • МКР2. Модульна контрольна робота – 20 балів (15 тиждень).

Максимальна оцінка за повний обсяг виконаних навчальних елементів дисципліни – 100 балів. Підсумковим контролем з дисципліни є екзамен. 

 

Умови допуску до підсумкового контролю  

До екзамену допускаються здобувачі вищої освіти, які виконали всі види навчальних елементів навчальної дисципліни не менш, ніж на 60 %. Екзамен відбувається за всіма тематичними (змістовними) модулями дисципліни. Складання/перескладання екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом.

 

Політика освітнього процесу

Здобувач зобов’язаний своєчасно та якісно виконувати всі отримані завдання, відвідувати консультації викладача з метою з’ясування всіх не зрозумілих під час самостійної та індивідуальної роботи питань. Такій підхід сприяє формуванню академічної культури та академічної доброчесності, здобуттю навичок самостійної роботи і формування відповідних компетентностей, як для успішного навчання на відповідному освітньому рівні, так і для майбутньої професійної діяльності.

Викладач на першому аудиторному занятті надає повну інформацію щодо усіх складових дисципліни, роз’яснює кількісне та якісне наповнення змістовних модулів, рекомендує відповідну фахову літературу, інформує щодо критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень здобувача з усіх видів та форм навчання та термінів контрольних заходів. 

Викладач здійснює консультації відповідно до затвердженого завідувачем кафедри графіка консультацій.

Відсутність здобувача на МКР відповідає оцінці «0». 

Курсова робота оцінюється окремо (від 0 до 100 балів). Публічний захист КР є необхідною складовою її виконання.

Складання/перескладання  екзамену відбувається за встановленим деканатом розкладом. 

Під час МКР, Е користуватися телефоном заборонено.

Заборонено використання будь-яких літературних джерел, конспектів лекцій, шпаргалок під час проходження модульних контролів з дисципліни.